Logo Catalunya Diari
Logo Catalunya Diari
Logo Instagram CatalunyaDiari
Logo Messenger

El pont de la Puríssima, l'origen

Esquiadors a Boí-Taüll, la millor estació d'esquí d'Espanya | EFE

La tirallonga dels dies festius del mes de desembre ja ha començat.  Enguany, l’anomenat pont de la Constitució o de la Puríssima es redueix a un divendres, un dissabte mig laborable i un diumenge. Depèn de l’any i del fred, però, aquestes petites vacances hivernals són molt ben rebudes entre la gent mundana, que aprofita per fer turisme de neu i encetar el costumisme nadalenc. La festa, d'origen eminentment religiós, s'ha generalitzat i globalitzat, i són pocs els que coneixen el veritable sentit de la celebració.

Com a mínim, des de 1644 la diada de la Immaculada ha estat una festa principal a tot l'Estat Espanyol. Aquesta tradició va agafar encara més embranzida quan el papa Climent XI va declarar, l'any 1708, el dia de la Puríssima com una data que abraçava tot el catolicisme. Un segle més tard, el 1854, el papa Pius IX va anar un pas més enllà, i va declarar com a dogma la tesi que explica que la Verge Maria va ser concebuda sense pecat. 

Què vol dir ser concebuda sense pecat?  La religió catòlica sosté la creença que Maria, la mare de Jesús no va ser concebuda a través del pecat original, és a dir, en la unió carnal dels seus pares. Va néixer del ventre estèril d'Anna i, per tant, segons aquesta teoria, ella és pura i preservada de qualsevol taca des del primer moment. A més, aquest fet la converteix en la primera persona redimida i considerada com a «Plena de Gràcia».

La data del 8 de desembre tampoc és casual.  El que és bon comptador, s'adonarà que a partir d'aquesta data i tirant nou mesos endavant s'arriba al 8 de setembre, dia en què l'Església celebra el naixement de la Mare de Déu. Sigui com sigui, en els últims anys s'han aixecat veus crítiques pel fet que la festivitat del 8 de desembre begui d'unes fonts religioses, un fet que, segons alguns, no és coherent amb un estat laic i aconfessional.

El protestantisme també rebutja la doctrina de la Immaculada Concepció.  A més, l'utilitza per a justificar el caràcter dogmàtic i la corrupció del catolicisme. Consideren que tots els éssers humans neixen amb una naturalesa de pecat i necessiten l'obra redemptora de la creu, inclosa Maria. En aquest sentit, defensen que Jesucrist va ser l'únic home que va ser lliure de pecat.