L’enigma es desvela i es confirma la hipòtesi: el bust ‘Retrat de Dora Maar’ del Vendrell és una obra a quatre mans feta per Pablo Picasso i l’escultor barceloní Apel·les Fenosa. Així ho ha confirmat la Picasso Administration —organisme que vetlla pel patrimoni i gestiona els drets intel·lectuals de l’artista— que després de diversos anys de misteri i incertesa sobre la seva autoria, de la qual hi havia diverses versions, ha acceptat que el guix comprat a la subhasta dels béns de Dora Maar és obra original feta a quatre mans per Pablo Picasso i Apel·les Fenosa.
Diverses versions des que va donar-se a conèixer el bust
El bust, de 1943, i que va aparèixer publicat el 1971 al llibre de Werner Spies —historiador i crític d’art alemany— sobre les escultures de Picasso, s’atribuïa exclusivament al geni malagueny. Després, ja el 1993, la biografia de Maar afirmava que la dona havia relatat que el bust havia estat esculpit per Apel·les Fenosa i retocat a posteriori per Picasso. Finalment, el 1997, mor Dora Maar, qui havia estat la parella de Picasso, i l'autoria és atribuïda només a Fenosa.
La Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell, precisament, va inaugurar el passat mes de març la mostra ‘Un retrat a quatre mans’, a fi de donar visibilitat a l’enigma sobre el bust i amb la voluntat que la mostra ajudés a solucionar el debat de l’autoria. I no ha estat fins ara, més de vint anys després, que l’autoria compartida de Picasso amb Fenosa s’ha confirmat i ha sortit a la llum.
En Picasso, les obres de doble autoria no són gaire habituals
El cert és que l'amistat entre els dos artistes era extraordinària, i això pot fer entendre el motiu pel qual Picasso i Fenosa van fer l'obra a quatre mans. Però en Picasso aquest no era un fet gaire freqüent. A la subhasta, el bust en guix va aparèixer acompanyat d'un exemplar fet en bronze. Nicole Fenosa, dona d'Apel·les, va presentar-se a la subhasta i va acabar comprant el bust en guix, que és el que actualment es troba a la Fundació Apel·les Fenosa.