Logo Catalunya Diari
Logo Catalunya Diari
Logo Instagram CatalunyaDiari
Logo Messenger

Una escultura renaixentista del Monestir de Poblet viatja al Museu de Belles Arts de Castelló

S'ha fet un préstec temporal de 'Sant Sebastià', de Damià Forment. D'aquesta manera totes dues institucions inicien un procés de col·laboració que seguirà en el futur

Detall del 'Sant Sebastià', de Damià Forment.
Detall del 'Sant Sebastià', de Damià Forment. | Cedida

 

Des d’aquest mes de desembre, fins al febrer de 2019, el Museu del Monestir de Poblet participa en el programa de ‘la peça convidada’ del Museu de Belles Arts de Castelló, amb la col·laboració de l’Institut Valencià de Cultura. Fruit d’aquesta col·laboració, s’ha cedit temporalment l’escultura renaixentista de ‘Sant Sebastià’, obra del valencià Damià Forment.

Feia més de 10 anys que aquesta imatge no sortia del Museu del Monestir de Poblet. La figura es va exposar per primera vegada al País Valencià durant l’exposició  ‘La Corona d’Aragó: el poder i la imatge de l’Edat Mitjana a l’Edat Moderna (segles XII – XVI)’, al Museu de Belles Arts de València, durant els anys 2005 i 2006.

Ara, amb aquest préstec, el Museu de Belles Arts de Castelló i el Museu del Monestir de Poblet inicien una col·laboració  que portarà a la interacció de les dues institucions i el seu entorn al llarg dels propers anys. 

Important mostra de les idees del renaixement

Damià Forment i el seu taller de Montblanc, va realitzar el retaule major de l’església abacial del monestir de la Conca de Barberà, entre 1527 i 1529. Aquesta obra representa una de les més primitives i destacades mostres de les formes i idees del renaixement a la riba occidental de la Mediterrània. L’obra està realitzada en alabastre de Sarral.

La figura de Sant Sebastià, en origen situada a l’àtic del retaule al costat del calvari que presideix el conjunt, mostra el sant en el moment del seu martiri. L’obra de Forment representa el sant, jove i quasi nu, en el moment de ser assagetat, amb les mans lligades al tronc d’un arbre darrere del seu cos, oferint el tors a les sagetes del botxí. Aquesta representació va esdevenir una de les imatges més repetides dins la producció dels escultors durant el renaixement i barroc.