El Morell ja compta les hores que falten per donar el tret de sortida a un dels esdeveniments culturals més consolidats al municipi: el PrimaverArt. Una quinzena de propostes ‘ocuparan’ els carrers i places durant tot aquest cap de setmana en una edició plena de talent, sorpreses i propostes per arribar a tots els públics amb teatre, dansa, música i circ.
Però, com és el PrimaverArt entre bambolines? Com es prepara? Quina importància té la il·lustració del cartell en el festival? Parlem amb David Ayza, tècnic de cultura de l’Ajuntament del Morell i una de les ànimes del festival.
El Morell gaudeix de bona salut culturalment parlant. El municipi té una programació cultural de referència en el territori oferint espectacles de qualitat, pel que fa a la temporada teatral.
Fruit d’aquesta inquietud cultural que té El Morell va néixer el PrimaverArt, ja fa cinc edicions. «Volíem portar espectacles per arribar al nombre més gran de gent possible», explica Ayza i, en veure que disciplines com el circ o la dansa era més complicat de programar «voliem fer una programació al carrer, per guanyar nous espais i per arribar a un públic que no acostuma a anar expressament a un equipament cultural i vam pensar que posant l’espectacle al carrer seria més receptiu per la gent».
Aquest era l’esperit inicial del PrimaverArt, que avui dia segueix intacte, creixent any rere any i amb un futur prometedor.
Així va néixer el festival «era una cosa petita», diu el tècnic de cultura i, al principi estava ‘camuflat’ d’alguna manera dins la programació cultural del municipi. Amb els anys, l’estructura del festival s’ha anat fent més sòlida i ara té els fonaments necessaris per créixer cap amunt. «El primer any hi havia molt teatre al carrer, després vam introduir la dansa i ara oferim propostes de quatre arts escèniques com són el circ, la dansa, el teatre i la música».
Com es trien les propostes que formaran part del festival?
En David Ayza i el seu company a l’àrea de cultura, l’Oriol, treballen mesos abans per posar fil a l’agulla a la programació del PrimaverArt. Les propostes escèniques no s’agafen a l’atzar, sinó que «durant l’any anem a veure festivals o mostres i ens quedem amb el que ens agrada». A més, el PrimaverArt es troba dins la plataforma ‘Art al carrer’ que aglutina tots els festivals d’aquestes característiques que es fan a Catalunya, la qual cosa permet fer moltes sinergies i trobar bones propostes més fàcilment.
Tot i això, David Ayza assegura que sempre es mira al territori i «intentem treballar amb gent del Camp de Tarragona».
Cada edició del festival és diferent de l’anterior. Aquest any, per exemple «hi ha més dansa en comparació amb l’any passat». A més els programadors teixeixen el ‘timing’ dels actes de forma conscient, perquè cap espectacle coincideixi amb un altre amb la clara idea que una persona pugui veure totes les actuacions, sense que se’n perdi cap.
La feina del PrimaverArt comença a estructurar-se a partir del mes de novembre, aproximadament. Es podria dir que, durant l’any, els dos tècnics de l’Ajuntament tenen el festival ‘al cap’, amb propostes mirades i amb una mínima idea, però no és fins a finals d’any que es comença a fer oficial. «Això fa que a principis d’any ja tinguem clar qui farà el cartell, el pla de difusió i les companyies que vindran. Després ja fem el calendari», diu.
El cartell és un element més del festival
El cartell que anuncia el festival ha anat creixent paral·lelament al certamen i ara té una gran importància per als organitzadors. El primer any, el PrimaverArt es va programar dins la mateixa programació del teatre. En veure que la cosa tirava endavant, «vam veure que el segon any havíem de destacar el festival com un esdeveniment per si sol» i, a partir d’aquí es va començar a plantejar que s’havia de dissenyar un cartell propi que també servís com a element identificador del festival.
«El PrimaverArt no són només arts escèniques, també és art en sentit ampli», diu Ayza. Per això «enteníem que el cartell havia de ser una cosa important» i es va decidir començar a treballar amb una il·lustradora diferent cada any.
Els anys que el festival ha tingut cartell propi ha estat amb segell femení, fruit del treball de Berta Artigal, Marina Capdevila o Carmen Segovia, l’autora del cartell d’enguany, «que ha fet una imatge molt primaveral on es reflecteixen les arts escèniques».
En poc temps, el PrimaverArt ha crescut i s’ha fet un lloc en el calendari dels morellencs i forans. Ara, fins i tot, comencen a sorgir problemes d’espai en els diversos espectacles. Tot i això, «el públic ho passa molt bé, perquè les propostes són molt bones. És una aposta per la cultura com a eix per reclamar que la gent vingui al Morell», explica Ayza.
El festival és un nexe d’unió per als morellencs, que «se’l senten molt seu», però alhora el municipi esdevé un pol d’atracció per a la gent de fora «que veu que El Morell és un municipi amb activitat cultural constant».
També et pot interessar: