Els audiovisuals de l’àrea cronològica de Món Casteller · Museu Casteller de Catalunya integren el talent vallenc dins la museografia del nou equipament gràcies a la participació del creador de Valls, Jordi Ferré Batalla. El director cinematogràfic local ha coordinat els nou audiovisuals corresponents a les nou etapes de la història dels castells.
El Museu Casteller de Catalunya a Valls, amb arquitectura de Dani Freixes, museografia d’Ignasi Cristià i audiovisuals del Grup Lavinia a través de la seva empresa Lavinia Spurna Visual, també integra els creadors locals vallencs en les nou pantalles de l’àrea cronològica, amb nou treballs corresponents als diversos períodes de la història dels castells. La productora audiovisual i fotogràfica Uncle Jun Films, de la qual és fundador i soci el vallenc Jordi Ferré Batalla, n’ha estat la responsable. També hi ha participat la productora musical independent barcelonina Telemann Rec. La documentació final de les imatges ha anat a càrrec del vallenc Pau Salat i del morellenc Guillem Barberà.
La història en el Museu Casteller de Catalunya no serà una foto fixa, sinó que, a banda dels continguts escrits preparats pels nou especialistes castellers del Consell Científic, les imatges i especialment les animades també hi tindran un pes específic, com en la resta del relat expositiu. El vallenc Jordi Ferré i el seu soci Marc Martí, a través de la productora Uncle Jun Films, han estat els responsables de la creació d’aquests nou clips, de dos minuts i mig cadascun aproximadament, als quals ha posat banda sonora original, enregistrada per al projecte, la productora musical independent de Barcelona Telemann Rec, integrada per Pere Jou i Aurora Bauzà.
Fons inèdits i molt diversos
La creació parteix d’una selecció dels fons arxivístics, fotogràfics i cinematogràfics d’una cinquantena d’arxius, hemeroteques i col·leccions, que s’han integrat en el centre de documentació del Museu Casteller, a través del projecte d’antena castellera de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial de Catalunya, xarxa que agrupa una vintena llarga d’equipaments culturals del país. Ferré i Martí han usat 150 imatges fotogràfiques històriques aproximadament i un seguit de filmacions per configurar el producte final.
Per exemple, s’han emprat diversos enregistraments inèdits en moviment pertanyents als fons de la Unitat d’Investigació del Cinema de la Universitat Rovira i Virgili, sobretot situats cronològicament entre el final de la guerra civil espanyola i l’actualitat. Aquest fons està configurat per filmacions realitzades majoritàriament per aficionats interessats en el món dels castells, en un temps històric en què els enregistraments visuals encara no estaven àmpliament estesos, per la qual cosa el seu valor és alt.
Paral·lelament, en la creació d’aquesta producció audiovisual final s’han usat imatges rodades en directe actuals i enregistrades a càmera lenta. Cerquen primers plans i detalls de mans, peus, camises, gestos, faixes, per imbricar la simbologia castellera i no tant la construcció humana en si, que ja queda àmpliament recollida en les imatges triades. Alhora la juxtaposició del rodatge actual i de la història mostra el vincle entre present i passat, lligam que encara perdura en l’actualitat en aquesta manifestació proclamada Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO des de l’any 2010.
El resultat del projecte també mostrarà recursos tècnics com les transparències, els moviments dins les mateixes fotografies fixes, les sobreexposicions fotogràfiques, o les rotacions i efectes de transició. Tots aquests recursos complementaris enriqueixen el material i permeten una millor comunicació amb els espectadors del segle XXI. El Museu oferirà una producció audiovisual no sols de caire històric sinó també creatiu i artístic, que permetrà veure i entendre el llegat patrimonial des dels antecedents del segle XVII amb ulls del XXI. Aquesta part del nou equipament ha estat cofinançada amb fons del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.