Aquest diumenge es posa el punt final a la seu de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona a un esdeveniment que és tota una finestra d'oportunitat per al futur. Per segon any consecutiu, se celebra la Game Jam WTM. Sota aquest nom anglosaxó s'hi amaga un concurs que consisteix a crear un videojoc sobre el tema proposat per l'organització. El repte es troba en fer-ho en poques hores.
Una marató de creació ràpida de videojocs femenins
La Game Jam va començar divendres a la tarda amb una sessió formativa en programari. Just després, es va desvelar el tema 'sorpresa' de l'esdeveniment: si l'any passat era «la dona i la maldat», aquest 2019 el 'leitmotiv' és «la dona a l'espai exterior». I és que aquesta és una de les claus del naixement de la Game Jam: no tan sols acostar les dones al món de la creació del videojoc, sinó també 'feminitzar' els temes sobre els quals tracten.
Divendres al vespre, tota la jornada de dissabte i diumenge, fins les tres de la tarda, és el temps que tenen els concursants per idear, dissenyar, crear i programar un videojoc que no tan sols ha de cenyir-se al tema proposat: també ha de funcionar, és clar. Els equips exposaran els seus treballs aquest diumenge a la tarda i el producte més aconseguit s'endurà la competició.
La Game Jam, que organitzen GDG Tarragona, WomenTechmakers Tarragona, TarracoDroid i l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona, compta també amb el suport de Google, la Diputació de Tarragona i l'Escola d'Art i Disseny de l'ens supramunicipal a Reus. La seva consolidació és un fet: si l'any passat hi havia 58 participants que van formar 7 equips; enguany la xifra gairebé s'ha doblat: són 107 i els equips són 13.
«Una oportunitat per unir la imatge a la programació»
L'esdeveniment serveix als estudiants que hi participen per desenvolupar les seves habilitats, però també per obrir-se portes. «Aquesta és una bona sortida professional i està bé que els estudiants la coneguin i puguin materialitzar els seus coneixements», explica a TarragonaDigital el director de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tarragona, Daniel Uzquiano.
«A les escoles d'art de Tarragona i Reus ensenyem els alumnes a desenvolupar-se en animació, imatge, qüestions gràfiques, etc.», manifesta Uzquiano, alhora que expressa «la importància que en esdeveniments com aquest uneixin la seva feina a la de la part no-visual dels videojocs: els programadors, que són estudiants d'enginyeria, majoritàriament».
La convergència entre la programació i el disseny és el còctel perfecte perquè de la segona Game Jam en surtin bones propostes al voltant de la idea de la dona a l'espai exterior. Laura Pérez, estudiant de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Reus, participa en aquesta segona edició de la Game Jam després d'haver-hi estat ja l'any passat. Provaran sort amb la idea en 2-d'«una noia, protagonista, atrapada en una nau espacial, que s'ha de defensar de les ràfegues alienígenes que intenten atacar-la».
Per a Pérez, un esdeveniment com el Game Jam «és molt interessant», però reconeix, amb l'experiència que ja tenia de l'any passat, que «acabes molt cansat perquè són moltíssimes hores de feina darrere de la pantalla, pensant i materialitzant com ha de ser el videojoc».
Les dones, menys d'un 20% del sector professional de la creació de videojocs
A banda de l'evident oportunitat acadèmica i laboral, la Game Jam també és un clam a favor de la introducció de la dona en aquest camp. Vanessa Galcerà, membre de Google Developer Group Tarragona i Women Techmakers i, per tant, una de les principals organitzadores de la Game Jam, ha explicat a TarragonaDigital que «malauradament, hi ha molt poques dones que dediquin la seva carrera professional al sector dels videojocs».
«Tot i que entre un 46 i un 48% dels jugadors de videojocs són dones, pel que fa a creadors, el percentatge femení no arriba al 20%», diu Galcerà. En aquest sentit, creu que esdeveniments com el Game Jam ajuden a «donar referents a la presència de la dona en carreres tècniques», un àmbit del coneixement que encara componen majoritàriament els homes.
«Ens trobem que moltes noies desconeixen el món dels videojocs i de la seva creació i que, per tant, no el contemplen com a sortida professional», ha explicat Galcerà. «És un àmbit professional molt interessant, on pots veure materialitzat ràpidament el teu treball i, a més, és un sector en ple creixement, amb molta presència d'empreses de creació de videojocs a Catalunya», ha reblat. El Game Jam, doncs, pot ser una bona porta d'entrada a aquesta sortida professional en expansió.