El sumari de la investigació dels atemptats del 17 i 18 d'agost de 2017 conté un informe dels Mossos d'Esquadra on es relata minuciosament el registre del domicili de Ripoll on vivien Said Aalla, un dels terroristes abatuts a Cambrils, i el seu germà Mohamed, que va ser detingut poc després però a qui van acabar deixant en llibertat. Tal i com s'especifica al document, els agents del cos policial català van trobar a l'habitació de Said Aalla una «carta de comiat» que va escriure a la seva família i on demanava disculpes per allò que tenia la intenció de fer. Segons els Mossos, «posa de manifest la certesa absoluta que anava a morir de manera imminent».
Es troben diversos documents a la casa de Ripoll dels germans Aalla
La carta, escrita en castellà, diu: «Si em sobrevé la mort, us deixo una nota per a la família. Us demano perdó a tots per les molèsties que us he causat, sobretot als pares i especialment a la meva mare». També notifica als seus pares que han de ser ells qui gestionin la venda de les seves pertinences per aconseguir diners. «Els deixo encarregats de vendre totes les meves coses per cobrir els que us dec (1.000 euros a la meva mare i 1.000 a Mohamed), i el que sobri ho doneu als pobres».
L'informe també detalla que al registre de l'habitació de Said Aalla es va trobar un full escrit a mà per les dues cares i en castellà «que recull un llistat de diverses poblacions turístiques de la costa catalana, algunes d'elles ratllades». Tenint en compte que tant les Rambles de Barcelona com Cambrils són punts turístics i on s'hi concentra una gran afluència de gent, i tenint en compte «les directrius donades per DAESH per atacar en països occidentals en llocs d'aquestes característiques per causar el major nombres de baixes possible i perquè l'impacte sigui major», des de Mossos consideren que «es pot inferir que aquest llistat de poblacions costaneres és una relació de possibles objectius per cometre atemptats».
Una possible carta de reivindicació de l'imam de Ripoll a la casa d'Alcanar
Més enllà del domicili de Ripoll de Said Aalla, al sumari també hi consta que els Mossos d'Esquadra van trobar altres escrits interessants a la casa d'Alcanar on van detonar els explosius que suposadament tenien la intenció d'utilitzar en els atemptats terroristes. Dins d'un llibret, que els Mossos atribueixen a l'imam de Ripoll, Abdelbaki Es Satty, van trobar un foli blanc, amb unes línies escrites amb bolígraf i en àrab on es podia llegir: «En nom d'Al·là, El misericordiós, El compassiu. Breu carta dels soldats de l'Estat Islàmic a la terra d'Andalus cap als croats, els odiosos, els pecadors, els injustos, els corruptors».
Aquest escrit, segons els agents de la policia catalana, sembla «el començament d'una carta de reivindicació, segurament de l'atemptat que pensaven cometre els autors del mateix, i que havia de ser redactada pel líder i instigador de la cèl·lula». Els investigadors també destquen que en aquest text «es refereixen a ells mateixos com els 'soldats d'Estat Islàmic a la Terra d'Andalus', i, per tant, assumeixen la seva pertinença ideològica a l'organització terrorista DAESH».
A més d'aquest text, es van trobar altres escrits dins la casa d'Alcanar i que s'atribueixen a Es Satty. Entre les restes de l'habitatge, els agents també van trobar fragments de dos folis, «amb manuscrits en caràcters àrabs». Una vegada traduïts, el cos de Mossos d'Esquadra explica que els textos «legitimen els actes que havien de tenir lloc el diumenge 20 d'agost del 2017» (aquesta era la data en què inicialment la cèl·lula planejava realitzar l'atemptat).
"Per als jueus i els croats hipòcrites"
El sumari del 17-A recull la transcripció dels fragments trobats. L'escrit no hi és complert perquè la part que falta es va perdre en l'explosió però sí que els fragments que es van poder recuperar, en recullen el to global on es mostren determinats a complir amb la jihad. Literalment, diu:
«...El Compassiu El Misericordiós.
... El diumenge 27 del mes de Dhu-l-qada de l'any... 438 Hg —el traductor recull que correspon al 20 d'agost del 2017—.
Una breu carta... per als jueus i els croats hipòcrites i els seus cooperants aliats.
Que sapigueu que no podreu... L'Estat Islàmic i que els seus soldats (il·legible) a tots els racons de la terra.
Déu no oculta per a tot el món que la Jihad a l'Iraq, Sham, i altres països musulmans és un deure obligatori.
I des de la caiguda de l'Andalus a mans dels croats envejosos.
... Els occidentals, els països occidentals volen corrompre els musulmans (il·legible) per (il·legible) la dona.
(il·legible) L'Estat Islàmic a través dels descendents de Youssef Ben... croats.
Que sapigueu que els serveis d'informació... es des del nostre punt de vista, nosaltres els soldats de l'Estat Islàmic a la terra usurpada de l'Àndalus... de la teranyina d'aranya.
... La Jihad per la causa de Déu per enaltir la seva paraula... No serà eradicada i els mujaidins... a la terra segueixen, amb la benedicció de Déu, lluitant contra ells, al llarg del temps».
A l'interior de la furgoneta
En la mateixa línia, un altre escrit trobat durant les investigacions també podria relacionar els terroristes directament amb DAESH. Al sumari, la policia catalana explica que a l'interior de la furgoneta utilitzada per cometre l'atropellament múltiple a les Rambles de Barcelona es van trobar «diversos fulls manuscrits en llengua àrab, però amb grafies llatines, que contenen algunes frases que, segons algunes interpretacions islàmiques, el Profeta Muhammad va pronunciar en la seva vida a manera de súpliques per combatre a l'enemic o per anar a la guerra». Tot i això, els investigadors no gosen establir aquesta vinculació directa perquè admeten que «altres corrents islàmiques rebutgen aquesta afirmació, adduint que no són atribuïbles al Profeta».
Driss Oukabir, a Cambrils
Part del sumari del 17-A posa el focus damunt de Driss Oukabir. En aquest sentit, es recullen tres testimonis —l'amo d'un bar de Cambrils, el cambrer i un client— que el situen a Cambrils dies abans que es produïssin els atemptats. Més concretament «entre quatre dies i una setmana» abans de l'atac a Cambrils. Com van explicar aquests tres testimonis, Oukabir va asseure's a la terrassa del local «en un parell d'ocasions», sempre de nit. Anava acompanyat d'un grup d'entre tres i quatre persones —totes d'origen magrebí i d'entre 25 i 37 anys— entre les quals també hi havia Mohamed Hichamy —un altre dels integrants de la cèl·lula—.
Visites a la presó
Oukabir torna a aparèixer més endavant. En aquest cas, però, quan ja es troba a la presó. En aquest punt, la investigació dels Mossos d'Esquadra se centra en conèixer quines visites han rebut tant ell com Mohamed Houli Chemlal —un altre dels integrants de la cèl·lula—. En aquest punt, el sumari descobreix que la policia catalana sospita d'un altre jove de Ripoll, que ara té vint anys, i que hauria «tingut la intenció» o bé «hauria visitat» els dos terroristes a la presó.
Segons els Mossos, aquest noi hauria «adoptat canvis significatius en la seva conducta i hàbits de vida» després dels atemptats. Fa referència, per exemple, a allunyar-se de les persones del seu entorn més proper i a modificar la presència a les xarxes socials. Com expliquen els Mossos d'Esquadra, «aquests aspectes podrien ser indicadors d'un procés de radicalització». Per aquest motiu, la policia catalana indica que és «especialment important» confirmar si aquest noi va visitar els dos terroristes a la presó perquè es podria «determinar la seva possible relació» amb els atemptats.
Canvis en el comportament
El sumari del 17-A també conté declaracions de testimonis de l'entorn dels presumptes integrants de la cèl·lula terrorista. Diverses d'aquestes persones van confirmar als agents dels Mossos d'Esquadra que havien detectat canvis de conducta, primer al grup dels més grans i després als més joves. En aquestes declaracioons, un amic de Driss Oukabir va explicar que un o dos mesos abans dels atemptats, després d'haver consumit substàncies estupefaents, li hauria reconegut que era jihadista.
Un altre dels testimonis relata com Younes Abouyaaqoub, Youssef Aalla i Mohamed Hichamy van deixar de relacionar-se amb la resta d'amics quan va arribar l'imam. De totes maneres, en algunes de les declaracions s'apunta que només parlaven de religió. Diverses de les persones que van declarar assenyalen a l'imam Abdelbaki Es Satty com a la gran influència que va provocar el canvi en el comportament dels joves. Això sí, cap dels testimonis va reconèixer a la policia haver apreciat indicis que els haguessin fet preveure l'atemptat que estaven preparant.