Malgrat aquests dies de calma meteorològica i calor de ple estiu, sembla que el juliol podria continuar amb la tendència dels últims mesos. És a dir, amb temperatures sense grans sobresalts ni grans onades de calor i precipitacions més freqüents del normal. Això és el que indiquen els mapes del model de predicció estacional americà NOAA.
Segons indica aquest prestigiós model, aquest mes de juliol tindrem precipitacions habituals o més freqüents del normal al nostre país, sobretot a comarques de l’oest i, especialment, al Pirineu i Prepirineu de Lleida. Una situació que seguiria la dinàmica de la primavera i que tindria la resposta en els freqüents ruixats de tarda, a causa de la inestabilitat en alçada.
Pel que fa a les temperatures, els models indiquen que aquest mes seran força normals per l’època i que, per tant, no tindríem grans sobresalts pel que fa a calorades importants. És més, no es descarta que, localment, els termòmetres es quedin més frenats de l’habitual, ja que gran part de la península ibèrica sembla que tindrà un juliol anormalment menys càlid, sobretot a l’interior.
Per contra, segons informa l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) amb els seus models a llarg termini, les temperatures sembla que podrien ser un pèl més altes de l’habitual aquest juliol a Catalunya, País Valencià i Balears. Veurem qui acaba guanyant la partida.
Cal recordar que aquests models són orientatius i, per tant, no definitius. Caldrà anar seguint setmana rere setmana si es compleixen aquestes previsions. Per ara, els models a mig termini marquen un inici de juliol molt càlid i sense precipitacions, a l’espera de possibles canvis a mitjans i finals d'aquesta setmana.
Pel que fa a la resta de l’estiu, els models marquen que l’agost serà similar al que es preveu per juliol, inclús encara menys càlid i amb més precipitacions al quadrat nord-oest de Catalunya. Això fa pensar que no tindríem molts dies seguits sense precipitacions i que les grans calorades es mantindrien a ratlla.
De cara al setembre, sembla que podria rebaixar-se una mica la previsió de precipitacions, essent un mes potser més sec de l’habitual a gran part del país fora del Pirineu. Les temperatures es mantindrien amb la tendència de normals o un pèl més baixes per l’època.
Si ens fixem en la resta d’Europa, la tendència d’un juliol amb temperatures normals o un pèl més baixes del normal i precipitacions inclús superiors a Catalunya, sembla que seria la tònica de gran part de la zona Mediterrània, inclús de cara a l’agost.
No obstant, aquest mes pot ser sec i més càlid a gran part del centre i nord d’Europa, seguint la tendència dels últims mesos. De cara a l’agost, la situació es normalitzaria força. Per tant, aquestes properes setmanes d’estiu podríem seguir amb les tornes canviades al continent.
Previsió astronòmica per aquest juliol marcada per un eclipsi total de lluna.
Més notícies: