rtc-config='{"urls": ["https://catalunyadiari.com/rtc_config?h=CANONICAL_URL&key=section_cd"]}'

Catalunya Diari

Investigadors catalans descobreixen un mètode per evitar el contagi de la sida

Es tracta d’un gel fet a base d’arròs transgènic amb tres proteïnes diferents a la llavor
Un dels laboratoris d'IrsiCaixa | CatalunyaDiari.cat

Investigadors del Centre Agrotecnio de la Universitat de Lleida i de l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa han fet un important descobriment per tal d’evitar el contagi de la sida durant les relacions sexuals.

En un estudi publicat a la revista 'Proceedings of the National Academy of Sciences', expliquen que han aconseguit que una planta d'arròs transgènic tingui a la llavor tres proteïnes diferents a partir de la qual es pot elaborar un gel que eviti l'accés del VIH a les cèl·lules humanes.

Un recurs econòmic per països amb necessitats

Mentre no es comercialitza una vacuna contra el VIH, els tractaments preventius poden evitar moltes infeccions. Més enllà dels mètodes tradicionals, fa anys que s’estudia l’ús de proteïnes per evitar el contagi del VIH. No obstant això, fins ara s’utilitzaven cèl·lules de mamífer o bacteris cultivats en laboratori, el que provocava que fos car i difícil de conservar.

Amb l’arròs transgènic, en canvi, s’aconsegueix que sigui més barat, fàcil de conservar a temperatura ambient i senzill de fabricar. «Cultivar arròs és fàcil, més assequible i es pot fer al país mateix on s'ha de fer servir», explica l'immunobiòleg de l'IrsiCaixa Jorge Carrillo. De fet, l’arròs es podria conservar com es fa habitualment i per fer el medicament només s’hauria de moldre els grans i utilitzar la farina per fer un gel.

«Els microbicides tòpics podrien ser una opció assequible per als països de recursos escassos, que tenen dificultat d'accés als tractaments antiretrovirals i a mètodes barrera com ara els preservatius», asseguren des d’IrsiCaixa.

S’hauria d’aplicar abans de mantenir relacions sexuals

Per tal d’impedir el contagi del sida, el gel s’hauria d’aplicar a la vagina o al recte just abans de mantenir les relacions sexuals. Carrillo explica que d’aquesta forma en el moment del coit les proteïnes queden enganxades al retrovirus i impedeixen que infectin les cèl·lules humanes. En aquest sentit, destaca que és molt important que la planta de l’arròs tingui tres proteïnes diferents perquè així fa més difícil que puguin aparèixer variants del retrovirus resistents al medicament.

Encara falta temps perquè sigui una realitat

Tot i que aquest mètode de prevenció ja ha estat descobert, encara s'hauran de fer els assaigs clínics per ajudar a concretar el grau d'eficàcia del producte i després caldrà fabricar-lo. «Que el tinguem depèn bàsicament del finançament; com més en tinguem i més ràpid l'aconseguim més aviat podrà ser una realitat», afirma Carrillo.