ARA MATEIX

Cremen cotxes al centre de Barcelona

VÍDEO

Un manifestant atropellat pels Mossos

Investigadors de Bellvitge descobreixen com pot estendre’s el càncer

Han estudiat el mecanisme d’acció d’un gen que es relaciona amb el creixement dels vasos sanguinis, quelcom necessari per a la formació de tumors

L'equip d'IDIBELL ha liderat el projecte | Getty

Gran avenç en l’estudi de malformacions venoses i altres patologies de sobrecreixement. L’equip de recerca de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge, IDIBELL, situat a l’Hospitalet de Llobregat i liderat per la Dra. Mariona Graupera, ha realitzat un estudi per «conèixer en detall la biologia d’una proteïna per entendre malalties d’ampli abast».

La doctora Graupera és un referent a escala mundial en el camp de l’angiogènesi, és a dir, en la formació de vasos sanguinis, i en malformacions vasculars. Sota la seva direcció, els investigadors de l’IDIBELL, amb la participació de científics de l’Institut Català d’Oncologia-Hospitalet, han publicat a la revista ‘Nature Communications’ el seu darrer treball que, a més, ha estat impulsat per la Fundació La Caixa.

Una petita modificació pot provocar malformacions venoses

L’estudi mostra la gran importància que té la recerca a l’hora de poder entendre com actua i quin paper té un gen o una proteïna en un context patològic. D’aquesta manera es pot aconseguir més efectivitat a l’hora de posar en pràctica els avenços clínics i millorar la salut de les persones.

Per exemple, una de cada 5.000 persones neix amb malformacions venoses i ara per ara encara no existeix una cura que sigui totalment efectiva. La investigació realitzada per l’equip de Graupera ha permès entendre una mica més perquè en aquestes malformacions apareixen vasos sanguinis dilatats i deformes causant diversos problemes de salut.

En investigacions anteriors ja es van descobrir una sèrie de mutacions en un gen, el PIK3CA, que provoquen una sobreactivació de la proteïna per la qual codifica i que estan implicades en càncer, així com en malformacions venoses i en el creixement desmesurat de vasos sanguinis. Però ara s’ha aconseguit entendre el mecanisme d’actuació d’aquest gen i els errors que comporten  una sèrie de patologies severes.

Els tumors necessiten formar nous vasos sanguinis

Els investigadors catalans han pogut elaborar un mapa de les funcions del gen i com les duu a terme. Provocant una pèrdua de funció del gen d’interès en ratolins, peixos zebra i cèl·lules en cultiu, s’han pogut descriure els processos on aquest és imprescindible i condueixen a la formació dels vasos sanguinis. En una investigació anterior, els científics van introduir una mutació de guany de funció en aquest gen i van descobrir que produïen malformacions venoses.

Tal com explica Graupera, «caracteritzar, amb el màxim detall possible, els mecanismes d’acció d’aquest gen ens apropa a l’estratègia terapèutica dels malalts que presenten mutacions activadores de PIK3CA i un creixement excessiu dels vasos sanguinis». És a dir, l’estudi és molt important en el camp del càncer, ja que els tumors necessiten formar nous vasos sanguinis per poder disseminar-se i progressar.

Per tant, ara es podrà enllaçar aquest avenç científic amb altres investigacions relacionades amb el càncer, com els estudis sobre la reducció de la progressió dels tumors, com per exemple el que va fer l’Institut d’Oncologia del Vall d’Hebron sobre un fàrmac que aconsegueix reduir la progressió del càncer d’ovari en el 50% de les pacients que el tenen en estat avançat.

Comentaris