TENS TELEGRAM?

Ara t'enviem les últimes hores al Telegram! Clica aquí!

Tres investigadores catalanes curen la diabetis tipus 2 i l'obesitat en ratolins

Ho han aconseguit gràcies a la teràpia genètica, i en tan sols una única sessió, quan fins ara s'havien de realitzar diverses sessions de forma periòdica
Les tres investigadores catalanes que han demostrat l'eficàcia de la teràpia genètica en la lluita contra la diabetis i l'obesitat | cedida

Important pas endavant en la lluita contra dues de les malalties que més s'estan expandint al món: la diabetis i l'obesitat. Tres investigadores catalanes de la Universitat Autònoma de Barcelona han demostrat, en ratolins, l'eficàcia i la seguretat de la teràpia genètica per curar les mencionades patologies. En concret, el procés consisteix a introduir a l'organisme gens que realitzen certes funcions o que introdueixin la síntesi de determinades substàncies.

En concret, les investigadores han introduït un virus modificat genèticament que du el gen FGF21. Es tracta d'una proteïna, que alguns òrgans segreguen de manera natural per regular el funcionament correcte a energètic, que ja havia demostrat la seva eficàcia en humans, però que administrada de forma convencional té una vida mitjana molt curta.

Diversos investigadors nord-americans han dut a terme assaigs clínics per trobar altres proteïnes que tinguin com a resultat el mateix efecte i, tot i que els primers resultats han estat prometedors, no s'ha aconseguit superar la barrera de les administracions periòdiques, o de les possibles reaccions del sistema immunològic. És per això que calia un mètode alternatiu, que ha arribat de la mà d'un grup d'investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), liderat per Fàtima Bosch.

Un descobriment que dona «una flexibilitat molt gran» a la teràpia

El descobriment de les investigadores és, doncs, molt important, ja que han aconseguit que els ratolins produeixin de forma continuada el FGF21, amb una única injecció. Amb aquesta proteïna, els ratolins redueixen el seu pes, i també disminueixen la seva resistència a la insulina, que és el que provoca la diabetis de tipus 2. En concret, després d'observar els animals durant un any i mig, ha quedat demostrat que han disminuït de pes, i també han reduït els seus nivells de greix i teixit adipós.

La manipulació genètica s'ha realitzat en diversos teixits, que van des del fetge, el greix corporal o la fibra muscular. Fàtima Bosch assegura que aquest descobriment «dona una flexibilitat molt gran a la teràpia, ja que permet seleccionar cada vegada el teixit més apropiat i, en cas que alguna complicació impedeixi manipular algun dels teixits, es pot aplicar a qualsevol dels altres». En definitiva, quan un teixit produeixi la proteïna, la circulació sanguínia s'encarregarà de distribuir-la per tot el cos.

Es tracta d'un pas molt important en la lluita contra la diabetis i el sobrepès | Cedida

Les investigadores, l'estudi de les quals es publicarà a la revista 'EMBO Molecular Medicine', no només han demostrat que el tractament és segur, sinó que també té un efecte protector contra la formació de tumors quan el fetge està sotmès a una dieta hipercalòrica durant molt de temps. A més a més, aplicat a individus sans, provoca un envelliment més saludable, i protegeix del sobrepès i de la resistència a la insulina, problemes associats a l'edat.

Base per a futur assajos clínics en humans

Segons Verónica Jiménez, investigadora de la UAB, aquest primer assaig reeixit és un pas important en el tractament contra la diabetis i l'obesitat en humans. «És el primer cop que s'aconsegueix contrarestar l'obesitat i la resistència a la insulina a llarg termini mitjançant l'administració d'una sola sessió de teràpia genètica en el model animals que més s'assembla a l'obesitat i la diabetis tipus 2 dels humans», ha explicat.

Ara el pròxim pas, tal com assegura Fàtima Bosch, és anar provant la teràpia «en animals més grans», i finalment «començar els assajos clínics amb pacients». En definitiva, el descobriment «constitueix la base per a futurs assajos clínics per al tractament de malalties metabòliques en humans».

🔴 Ara pots rebre els avisos del tall de carreteres al teu correu. Fes clic aquí!

Comentaris