La reina Sofia i un megàfon dibuixat al costat.

El motiu pel qual la reina Sofia té tancades les portes del Palau de Marivent

La reina Sofia replanteja la seva estada d'estiu a Mallorca i aquest any, l'estiu per a ella serà una mica diferent

La reina Sofia viu un moment de reflexió personal marcat pel pas del temps i la salut de la seva germana, la princesa Irene. Als seus 85 anys, i amb una rutina cada cop més tranquil·la, la mare de Felip VI  valora més la calma que el moviment.

Als estius anteriors, la reina Sofia ja estava instal·lada a Palma de Mallorca per aquestes dates. Les seves pertinences eren traslladades a Marivent a mitjan juliol, i ella i la seva germana rebien allà els diferents membres de la família reial. Aquest any, però, les coses han canviat.

La princesa Irene, la seva companya habitual, es troba molt dèbil i gairebé no surt de casa. A més, les visites familiars són cada cop més escasses i menys freqüents. Aquesta situació ha fet que Sofia es plantegi seriosament cancel·lar les vacances a l'illa.

Irene de Grècia i la reina Sofia, ambdues amb expressions serioses, apareixen una al costat de l'altra a la imatge.
Irene de Grècia, inseparable de la seva germana | Europa Press, catalunyadiari.com

Una decisió marcada per la salut i la solitud

Fonts properes asseguren que va arribar a anunciar al seu entorn que no viatjaria a Mallorca. Considerava que la situació no era sostenible, especialment amb la seva germana tan delicada de salut. La reina Sofia preferia quedar-se a Madrid, envoltada de tranquil·litat i sense haver de traslladar-se.

Ella mateixa va explicar que se sentia molt sola, i que l'estat d'Irene no li permetia afrontar el viatge amb tranquil·litat. Per a moltes persones grans, aquest desig de calma i estabilitat és natural, i la reina Sofia no n'és una excepció. De moment, no havia fixat cap data concreta per viatjar i les portes de Marivent romanen tancades fins ara.

Tanmateix, els seus fills, especialment les infantes Elena i Cristina, van aconseguir convèncer-la. Li van prometre que aniran a veure-la a Marivent i que passaran temps amb ella. Aquesta promesa, sumada al desig de mantenir certes tradicions familiars, ha fet que reconsideri la seva decisió.

Dona gran amb jaqueta verd clar i pantalons foscos entrant per una porta de fusta
Un estiu diferent per a Sofia, marcat per la discreció | Europapress

Vacances atípiques i amb agenda reduïda

El viatge està ara previst, tot i que sense una data tancada. La idea és que ambdues germanes s'instal·lin a Marivent, però amb una agenda molt lleugera. La reina Sofia tindrà una agenda limitada, centrada sobretot en la vida dins el palau, ja que Irene de Grècia gairebé no sortirà.

Tot i que Irene pot viatjar perfectament, el seu estat físic fa que prefereixi no moure's massa. Abans, sempre caminava uns passos darrere la seva germana, complint amb el protocol i mostrant la seva proximitat. Ara, prefereix quedar-se a casa i descansar.

En els darrers actes públics, Irene ha evitat acompanyar Sofia, fins i tot en cites que mai solia perdre's. L'únic que ambdues volen mantenir és el tradicional sopar familiar en un restaurant de Palma. És un dels moments més especials de l'estiu per a la reina emèrita.

La Reina Letícia, el Rei Felip IV, la reina Sofia, Leonor de Borbó i Jean Henry Fruchaud arriben al restaurant
Trobades familiars que mantenen viva la tradició a Marivent | Europa Press

Un estiu compartit, però diferent

Les infantes Elena i Cristina han reservat diversos dies per acompanyar la seva mare a Marivent. A més, intentaran no coincidir amb el Rei Felip VI, perquè la reina Sofia sempre estigui acompanyada. La família busca organitzar-se per evitar que la reina Sofia passi massa temps sola amb la seva germana.

Les relacions entre germans han millorat en els darrers anys, sobretot entre Cristina i el rei. Ja van coincidir l'estiu passat a Palma sense grans problemes. Tot i que la relació no és com abans, ara hi ha una cordialitat que facilita l'organització familiar.

S'espera també que alguns fills de la infanta Cristina visitin Mallorca, tot i que no s'ha confirmat qui. En canvi, no està previst que els fills d'Elena viatgin a l'illa aquest any. Froilán és a Abu Dhabi, i Victòria Frederica prefereix gaudir de l'estiu al seu aire.

Aquest any, Marivent no va estar a l'agenda reial fins a última hora. Els dubtes sobre si viatjar o no van marcar l'inici de l'estiu per a Sofia. Però l'afecte dels seus fills i les visites previstes han fet que la reina emèrita recuperi les ganes de moure's… i, potser, de trencar aquest pacte amb la solitud.