Muntatge de fotos en primer pla del rei Felip de Borbó i la reina Letícia Ortiz, tots dos somrient a l’aire lliure amb edificis de fons.

Els reis Felip i Letícia confirmen el més gran: tenen data i no hi ha marxa enrere

Felip i Letícia visiten avui la Palma gairebé quatre anys després del volcà amb un compromís institucional renovat

Els reis Felip i Letícia han confirmat el més gran: ja tenen data per viatjar a La Palma i no hi ha marxa enrere. El viatge, previst per a aquest mateix vespre, marca un nou capítol en el compromís de Casa Reial amb els afectats pel volcà del Tajogaite. Es tracta d'una cita carregada de simbolisme que retorna els monarques a la zona zero d'una tragèdia que va commocionar tot Espanya.

La seva arribada a l'Illa Bonica, amb una agenda cronometrada al detall, coincideix amb la seva estada a l'arxipèlag per assistir demà a la desfilada del Dia de les Forces Armades. Què hi ha darrere d'aquesta visita llampec? Per què els reis han volgut tornar precisament ara al cor del desastre?

Felip amb corbata vermella i Letizia vestida de negre seriosos mirant de banda
Els reis d'Espanya visiten la Palma en una jornada carregada de simbolisme | Europa Press

La promesa que van fer els reis Felip i Letícia als afectats de La Palma

El 19 de setembre de 2021, La Palma va canviar per sempre. L'erupció del volcà Tajogaite va deixar rere seu una ferida encara oberta: gairebé 3.000 immobles destruïts, 74 quilòmetres de carreteres sepultades i més de 842 milions d'euros en pèrdues.

Felip i Letícia van ser testimonis d'aquell drama des dels primers dies. La seva visita del 23 de setembre d'aquell any va deixar imatges inesborrables: els reis, visiblement afectats, escoltant el relat d'aquells que ho havien perdut tot. Llavors ho van prometre: "S'ha de fer tot el que estigui a les nostres mans per tirar endavant les famílies damnificades".

Felip VI somrient en vestit negre i Letizia somrient agafada del braç amb un vestit negre mirant de banda
La promesa de Felip i Letícia als damnificats del Tajogaite continua en peu | Europa Press

Des de llavors, han seguit el procés de reconstrucció amb especial atenció, tot i que no havien tornat físicament a l'illa des de fa més de dos anys. Aquesta tercera visita del rei, i segona de la reina Letícia, busca verificar com avança la recuperació d'una societat marcada per la tragèdia.

Felip i Letícia confirmen el més gran: visiten La Palma per conèixer l'avanç de les obres

La visita no durarà més d'unes hores, però estarà carregada d'intensitat. Els reis arribaran a l'illa per separat, amb només 30 minuts de diferència. La reina Letícia aterrarà a l'aeroport de Villa de Mazo a les 19:30, mentre el rei Felip ho farà en helicòpter al camp de futbol d'El Paso.

Seran rebuts per Fernando Clavijo, president de Canàries, i Sergio Rodríguez, president del Cabildo de La Palma. Posteriorment, es traslladaran al parador del Lomo del Piojo, una zona elevada des d'on és visible l'avanç de les colades. Allà hi romandran només cinc minuts, segons el programa oficial.

Després d'aquesta breu aturada, continuaran cap a la plaça de La Laguna, una de les àrees més devastades juntament amb el nucli de Todoque. Allà, a les 20:30, està previst l'encontre més esperat: la reunió amb 15 representants de les plataformes d'afectats. Veus que fa anys que reclamen atenció i solucions reals.

Una parella elegantment vestida camina junta en un esdeveniment nocturn.
Felip i Letícia tornen a La Palma per avaluar la reconstrucció del volcà | Europa Press

La jornada conclourà entre les 20:55 i les 21:05, hora en què els reis abandonaran la plaça de La Laguna per rutes separades. El rei Felip serà traslladat al camp de futbol d'El Paso per tornar a Tenerife en helicòpter. La reina Letícia, en canvi, es desplaçarà a l'aeroport de Mazo, des d'on agafarà un vol amb destinació a Los Rodeos.

Tot i que breu, aquesta visita referma el compromís institucional amb La Palma. L'elecció del moment, just abans del Dia de les Forces Armades, no és casual. Busca subratllar que la recuperació també és una qüestió d'Estat, i que el record del Tajogaite no s'esvaeix entre papers ni protocols.

Felip i Letícia mantenen viu el seu compromís amb La Palma

Tot i que l'erupció ja és història, les seqüeles continuen sent presents. Moltes famílies viuen encara en cases provisionals, les ajudes promeses triguen a arribar, i hi ha infraestructures clau que ni tan sols han iniciat la seva reconstrucció.

Aquesta visita, impulsada directament pels reis, segons fonts properes a la Zarzuela, busca donar visibilitat a aquests retards. Una forma simbòlica, però poderosa d'activar la memòria institucional en un territori que tem ser oblidat. La promesa que va fer Casa Reial va ser clara: "Estar al cas de les obres que han de portar la normalitat a l'illa".

Una dona amb un vestit blau i un home amb vestit fosc caminen junts davant d'un edifici de pedra.
Letícia i Felip es retroben amb els veïns de la Laguna després de quatre anys | Europapress

Felip i Letícia volen mesurar el pols d'una societat que, tot i que ha demostrat una resiliència admirable, arrossega una incertesa difícil de sostenir. En les seves converses amb els afectats s'espera que sorgeixin demandes concretes, crítiques al ritme de les ajudes i, sobretot, la necessitat de recuperar la confiança en les institucions.

Aquest retrobament amb La Palma no només honra una promesa pendent, sinó que respon al compromís moral adquirit pels reis el 2021. Llavors, el rei Felip va quedar sense paraules després de parlar amb veïns abatuts. Avui, hi torna amb l'esperança de veure una illa que, tot i que ferida, lluita per renéixer.

Per tot això, la visita de Felip i Letícia a La Palma representa molt més que un gest institucional. Reflecteix un interès genuí pels afectats i una voluntat ferma de fer-ne seguiment. El volcà va deixar cicatrius profundes, però la presència dels reis referma que aquella tragèdia no ha estat oblidada.