Els mamuts van viure fa milers d'anys a la Terra

Reviuen les cèl·lules d’un mamut de 28.000 anys d’antiguitat al Japó

L’animal va viure en una zona de Sibèria i científics japoneses han dut a terme ara l’experiment reactivant l’activitat biològica de les restes de l’exemplar

Els mamuts van viure fa milers d'anys a la Terra
Els mamuts van viure fa milers d'anys a la Terra | Arxiu

Els mamuts sempre han estat uns animals admirats per la seva gran mida, els seus dos grans ullals i la llegenda creada al seu voltant després que fa milers d’anys s’extingissin. Ara, però, podríem estar a prop de veure’n alguns de vius, o si més no això és el que dona a entendre un equip de científics japonesos que han reviscut les cèl·lules d’un exemplar d’aquesta espècie que va viure fa 28.000 anys.

Aquest mamut, batejat amb el nom de Yuka, va ser trobat congelat l’any 2010 en una zona remota del nord de Sibèria, a Rússia, i, a partir de les diferents proves, els experts japonesos de la Kindai University han dut a terme aquest experiment, publicat recentment a la revista Nature.

En concret, els científics nipons han estat capaços de reviure l’activitat biològica a dins del mamut implantant nuclis cel·lulars de l’animal en cèl·lules d’ous de ratolins. «Tot i els molts anys que han passat, això vol dir que l’activitat cel·lular encara pot donar-se i algunes parts de la mateixa poden recrear-se», explica l’enginyer genètic Kei Miyamoto en declaracions a Science Alert.

Imatge de les cèl·lules de mamut en un ou de ratolí
Imatge de les cèl·lules de mamut en un ou de ratolí | Kindai University

Podrem tornar a veure mamuts a la Terra?

L’experiment conclou que els nuclis cel·lulars es conserven, ni que sigui parcialment, inclús més enllà dels 28.000 anys que té el mamut trobat congelat. Però la pregunta que tothom es fa és: podrem tornar a veure mamuts campant pel planeta? Miyamoto diu que encara hi ha molta feina per fer: «Un cop tinguem els nuclis cel·lulars que es mantenen en millors condicions, podrem avançar en la investigació a l’etapa de la divisió cel·lular», explica.

En aquest sentit, els experts creuen que les mostres poc perjudicades extretes de l’animal podrien permetre accedir a més funcions nuclears, poc ara la replicació i la transcripció de l’ADN de l’exemplar.

• També et pot interessar: Descobreixen un bacteri als Estats Units capaç de generar electricitat

Un treball mil·limètric i delicat

Per dur a terme aquest experiment, els experts van extreure medul·la òssia de les restes de l’animal i van agafar les estructures similars del nucli menys danyat que es van poder recuperar. Posteriorment, es van dipositar en ous o cèl·lules germinals de ratolins vius en un laboratori.

En total, es van recopilar uns 88 mil·ligrams de teixit de mamut dels 273,5 amb què comptava la zona de l’animal observada pels científics. Un cop injectades als ous de ratolins, es van veure signes d’activitat cel·lular.