Imatge aèria de la desforestació a les Amazones del Brasil

Un estudi revela que les plantes s’extingeixen 500 vegades més ràpid que mai

En els últims 250 anys s’han extingit gairebé 600 espècies de plantes de manera natural. Els darrers 120 anys ho han fet molt més ràpid a causa de la mà de l’home

Imatge aèria de la desforestació a l'Amazònia
Imatge aèria de la desforestació a l'Amazònia | Arxiu

Un grup de biòlegs han dut a terme una investigació que ha conclòs que  les plantes s’extingeixen 500 vegades més ràpid del normal, el que suposa un perill per a diferents ecosistemes i per la nostra pròpia espècie. Aquest estudi va ser publicat a la revista ‘Nature’, la més multidisciplinària del món a nivell científic.

En els últims 120 anys, s’han extingit espècies de flora a un ritme molt més ràpid del que s’esperava, però aquesta vegada les desaparicions han sigut com a conseqüència del factor humà. L’estudi, dut a terme per científics del Reial Jardí Botànic de Kew, al Regne Unit, i de la Universitat d’Estocolm, conclou que 600 espècies de plantes han desaparegut els darrers 250 anys, registre que suposa més del doble del nombre d’aus, amfibis i mamífers extingits.

La Revolució Industrial com a principal problema

A partir de la Revolució Industrial, la taxa de desaparicions de plantes ha sigut 1.000 vegades més elevada que la de períodes anteriors. L’agrupació de científics va afirmar que al planeta desapareix més la flora que la fauna. Els humans ocasionen un impacte molt elevat en aquest sentit.

Aelys Humphreys, membre de l’expedició científica del Reial Jardí Botànic de Kew, va afegir: «La majoria de les persones poden anomenar un mamífer o au que s’ha extingit als últims segles, però pocs poden anomenar una planta que estigui extingida des de fa pocs anys».

Ecosistemes en alerta

La pressió del factor humà a partir de l’expansió de la ramaderia i la desforestació, suposa un greu perill per als ecosistemes. Els científics han anunciat que les taxes més elevades d’extinció de la flora han tingut lloc a les illes dels tròpics i en punts de clima mediterrani.

Segons informa Eimear Nic Lughadha, un altre membre de l’agrupació de científics, l’informe ajudarà a la comunitat científica a lluitar contra la desaparició d’altres plantes, fet que té relació amb la supervivència d’altres espècies i dels humans.

Com a contrapartida, mentre el 90% dels redescobriments d’espècies corren un elevat risc d’extinció, 430 espècies que es consideraven extingides van ser descobertes de nou.

També et pot interessar...