Imatge del jaciment del Molí del Baró

Troben al Pallars Jussà el jaciment de dinosaures més modern d’Europa

La descoberta s’ha fet al municipi d’Isona i Conca Della i els experts han trobat restes de llavors, fulles, plantes i ossos de fa prop de 66 milions d’anys

Els dinosaures es van extingir per la caiguda d'un meteorit fa milers d'anys
Els dinosaures es van extingir per la caiguda d'un meteorit fa milers d'anys | University of Kansas

Gran descoberta la que ha fet un grup de paleontòlegs al Pallars Jussà. En concret, s’ha trobat el jaciment de dinosaures més modern de tot Europa al poble de Sant Romà d’Abella, pertanyent al municipi d’Isona i Conca Dellà. Aquestes restes són de fa aproximadament 66 milions d’anys  i els experts creuen que ajudaran a entendre el paisatge que hi havia a la Conca de Tremp en aquella època, poc abans de l’extinció dels dinosaures.

La descoberta s’ha fet en el jaciment del Molí del Baró, on s’han trobat restes de dinosaures i de cocodrils, així com de fulles i plantes. Segons explica l’Àngel Galobart, paleontòleg de l’Institut Català de Paleontologia i del Museu d’Isona, la majoria de restes pertanyen a espècies vegetals, destacant les fulles de la palmera Sabalites. També s’han trobat indicis de troncs i llavors del mateix període.

El jaciment està format per gresos i argiles de color gris dipositats en un ambient fluvial, segurament al fons d'una petita acumulació d'aigua en un meandre abandonat o a una zona molt propera a un riu, ha explicat Galobart.

Imatge del jaciment del Molí del Baró
Imatge del jaciment del Molí del Baró | ACN

Una gran varietat d’animals i plantes

La majoria de restes de dinosaures trobades formen part d’hadrosaures de diferents mides, però també s’han descobert dents de dinosaures carnívors i fragments de closques d’ous de titanosaures. Pel que fa a altres animals, destaca la troballa de closques de caragol terrestre, a més dels cocodrils.

Imatges de dents de dinosaures carnívor recuperades del jaciment del Molí del Baró | ACN

Aquestes restes s’han trobat en el marc de 5 campanyes d’excavacions dutes a terme des de l’any 2002 fins el 2015. Els experts han pogut definir el paisatge que hi havia a la Conca Dellà fa milions d’anys, format bàsicament de moltes palmeres, falgueres i un riu amb un cabal molt gran i elevat on els dinosaures hi ponien els ous.

Galobart ha explicat que els dinosaures van viure 150 milions d'anys i els molts jaciments que s'han excavat han deixat imatges de períodes molt diferents, afegint que no hi ha cap jaciment tan al límit de l'extinció dels dinosaures com aquest a Europa. Ara, els científics, amb aquestes restes, podran dibuixar el darrer paisatge i la forma de vida dels últims dinosaures.

També et pot interessar...