Una imatge que mostra un paisatge amb llamps sobre l'aigua i dos cercles vermells superposats, un amb una parella sota un paraigua vermell caminant sota la pluja i un altre amb un cotxe conduint per una carretera mullada, a més d'un calendari, un sol i un termòmetre amb símbols de calor i fred.

‘Xàfecs i tempestes’: Gerro d'aigua freda pel que passarà aquest maig a Espanya

El mes de maig ens depara un clima inestable, amb ruixats i tempestes, que podrien allargar les pluges que ja hem experimentat a l'abril

Després d'un abril marcat pels ruixats i les tempestes que han afectat gran part d'Espanya, molts es pregunten quina previsió del temps ens fornirà maig. Aquest últim mes de la primavera, sempre imprevisible, podria portar amb si una prolongació de les condicions inestables que hem viscut durant aquestes últimes setmanes.

No hi ha dubte que maig, a Espanya, sol ser un mes de transició, entre el fred de la primavera i la calor de l'estiu. Les temperatures varien considerablement segons quina regió del país.

Il·lustració d'un termòmetre al centre que divideix un cel ennuvolat i fosc a l'esquerra i un cel assolellat i clar a la dreta, amb icones de floc de neu i sol.
Maig sol ser un mes de transició de la primavera cap al temps estiuenc | Pixabay de artverau, Getty Images de Kokoroyuki, catalunyadiari.com

A l'interior, els termòmetres solen marcar més de 25 °C, especialment en valls com els de la meseta sud, la depressió de l'Ebre i les zones baixes del Guadalquivir. No obstant això, les gelades ja no són tan freqüents, i el temps se suavitza en zones costaneres i en els arxipèlags.

D'altra banda, maig també és conegut per ser un mes amb un alt nivell de precipitacions. Encara que abril és el mes més plujós de l'any en moltes regions, maig continua sent un dels tres mesos més humits en diverses parts de tota Espanya.

Específicament, àrees com el Pirineu, l'interior del sud-est i bona part de Catalunya es caracteritzen per pluges persistents. Les precipitacions són majoritàriament d'origen convectiu, amb ruixats i tempestes més intensos i irregulars, típics d'aquesta època de l'any.

Dues dones es protegeixen de la pluja amb un paraigua, el 8 de juny de 2024, a Madrid
Maig també és un dels mesos més humits de l'any a Espanya | Europa Press

Un maig marcat pels alts i baixos tèrmics: seguirà la inestabilitat?

Aquest maig de 2025 promet continuar amb els alts i baixos tèrmics. Segons les últimes previsions de l'ECMWF, s'espera que la primera part del mes estigui marcada per temperatures entre 1 i 3 °C per sobre de la mitjana al nord peninsular i Balears. No obstant això, al golf de Cadis i en algunes zones de Canàries, les temperatures podrien estar per sota de la mitjana.

La setmana del 5 a l'11 de maig podria portar amb si un gir significatiu en el temps. Durant aquests dies, les temperatures a Extremadura, l'oest d'Andalusia i la depressió del Guadalquivir podrien baixar entre 1 i 3 °C respecte a la mitjana. Les pluges podrien tornar-se més freqüents en aquestes regions, encara que no s'espera un patró tan extrem com el de març, que va portar pluges extraordinàries.

De cara a la segona meitat del mes, les temperatures tendiran a estabilitzar-se al voltant dels valors normals per a l'època. No obstant això, es preveuen algunes anomalies fredes en punts del sud-oest i a Canàries. Mentrestant, en litorals del nord, est i Balears podrien situar-se 1 °C per sobre dels registres habituals.

Quant a les precipitacions, la tendència és clara: es mantindrà un ambient inestable, especialment en la primera meitat del mes. Segons el meteoròleg Samuel Biener, “els mapes mostren que persistiran els ruixats i les tempestes”.

Mapa d'anomalies setmanals de precipitació al sud-oest d'Europa, mostrant variacions en tons de verd i marró, amb una llegenda que indica el rang d'anomalies en mil·límetres.
La primera quinzena de maig podria ser especialment plujosa a Espanya | ECMWF

Les pluges podrien situar-se per sobre de la mitjana, però no s'espera una situació tan extraordinària com la de març. La previsió és que les pluges siguin més irregulars, encara que més intenses en algunes regions.

A mesura que avancem cap a la segona quinzena de maig, els mapes meteorològics no mostren una situació d'estabilitat prolongada. Encara que la tendència no mostra anomalies especialment significatives, la inestabilitat continua present. Els anticiclons de bloqueig podrien formar-se novament en latituds altes, la qual cosa podria portar aire fred a la península, mantenint el clima imprevisible.

Així doncs, tot apunta que serà un maig marcat pels alts i baixos tèrmics i les precipitacions irregulars. Per tant, els ruixats i les tempestes continuaran sent les grans protagonistes. El patró meteorològic sembla estar dominat per un escenari de bloqueig, on l'aire fred podria venir a Espanya i allargar les pluges que ja hem experimentat durant aquestes últimes setmanes.