Imatge dividida en dues parts mostrant un llamp sobre una ciutat de nit a l’esquerra i un termòmetre marcant alta temperatura a la dreta amb signes d’interrogació al centre

L’huracà Erin es converteix en borrasca i això és tot el que provocarà a Espanya

De cara a la setmana que ve, la influència d'aquesta borrasca pot afectar de manera indirecta el nostre país

Encara que Espanya no patirà impacte directe de l’huracà Erin, experts coincideixen que aquest sistema tropical, en procés de transició cap a borrasca, marcarà el temps aquests dies. La seva evolució cap a l’anomenada ex-Erin provocarà alteracions a l’atmosfera. Aquestes es reflectiran a l’Atlàntic i, per extensió, en la meteorologia de la península Ibèrica.

Segons expliquen des d'eltiempo.es, l’huracà Erin es transformarà en borrasca al llarg d’aquest dissabte, donant lloc a un autèntic “caos atmosfèric” que marcarà la circulació a Europa. Encara que no arribarà a Espanya de manera directa, la seva influència es notarà a partir de diumenge i de l’inici de la pròxima setmana.

Dues dones caminen menjant gelat sota el sol mentre un termòmetre, un calendari i un símbol d’advertència ressalten la calor extrema.
Dies de tempestes i dies de més calor | Europa Press, Getty Images Pro, Xurzon, Soloveva Elena, FARBAI de Getty Images

Un primer tàlveg per obrir la setmana

La primera conseqüència de la transició d’Erin serà l’arribada d’un tàlveg atmosfèric. Aquesta derivarà en una DANA entre diumenge i dilluns. Aquest fenomen portarà amb si un augment de la inestabilitat, amb probabilitat de ruixats i tempestes en diferents punts del país.

De no haver-se produït el canvi d’Erin a l’Atlàntic, apunten els experts, és possible que aquest tàlveg no hagués arribat a la península. Es tracta, per tant, d’un efecte indirecte però significatiu que condicionarà l’inici de la setmana.

Una dorsal feble portarà més calor

Després del pas de la DANA, l’atmosfera sobre Espanya quedarà sota la influència d’una dorsal anticiclònica, un petit respir que afavorirà una certa estabilitat. Tanmateix, aquesta dorsal serà feble i estarà igualment relacionada amb la reorganització de l’aire a l’Atlàntic després del pas d’Erin.

Advertiment de tempesta elèctrica a Espanya amb núvols, raigs i gotes de pluja sobre un fons de llampecs.
Vaguades que arribaran aquests dies | Getty Images, catalunyadiari.com

La seva conseqüència més immediata, avisen des d'eltiempo.es, serà un augment de les temperatures, amb valors que tornaran a situar-se per sobre dels 30 graus a àmplies zones de l’interior. Encara que no s’espera una onada de calor, sí que serà un ascens tèrmic notable que retornarà la sensació de ple estiu durant uns dies.

Nou canvi a mitjan setmana

La calma serà breu. A partir de dimecres i dijous, la borrasca ex-Erin s’associarà a un ampli tàlveg atlàntic que s’acostarà de nou a la península. Aquest nou canvi portarà un descens acusat de les temperatures, amb màximes molt més contingudes a bona part del país.

A més, el pas d’aquest sistema podria deixar pluges i tempestes en diverses comunitats. Les més afectades serien Galícia i les regions del Cantàbric, encara que no es descarten ruixats en altres zones del nord peninsular.

Fotomuntatge amb fons d'un cotxe en una inundació i emojis de pluja i tempesta
Pluges i tempestes de nou | Europa Press, Twemoji, Aleksandra Chubar

Espanya, al tauler de l’Atlàntic

El cas d’Erin és un exemple de com fenòmens llunyans poden alterar la dinàmica atmosfèrica al nostre país. Encara que no es tracti d’un impacte directe, la seva transició a borrasca serà clau en la successió de tàlvegs, dorsals i descensos tèrmics.