Amb l'arribada de l'1 de juny, comença oficialment l'estiu meteorològic. Encara que l'estiu astronòmic no arribarà fins al 21 de juny, climatològicament ja es considera que el juny inaugura la temporada estival.
Tradicionalment, aquest és un mes de transició cap a la calor més forta, amb dies cada cop més llargs i temperatures en ascens. Tanmateix, enguany la calor s'ha avançat considerablement i les previsions per a l'inici del mes no són precisament encoratjadores.

Un juny càlid i sec que preocupa
El juny sol ser un mes càlid i relativament sec, amb precipitacions irregulars, moltes vegades associades a tempestes convectives. Però enguany, segons el meteoròleg Samuel Biener, expert de Meteored, les primeres setmanes del mes podrien marcar una anomalia significativa.
La tendència apunta a una primera quinzena més seca de l'habitual a la major part del país. Hi haurà només algunes excepcions en àrees del nord i en part de l'interior est peninsular, on hi haurà més pluges.
Aquesta previsió preocupa especialment els experts en climatologia i hidrologia, ja que moltes zones d'Espanya pateixen des de fa anys un greu dèficit hídric que s'agreuja amb cada estiu. Si les pluges no fan acte de presència en aquestes primeres setmanes de juny, el panorama de sequera podria intensificar-se notablement just quan les temperatures comencen a assolir nivells crítics.

Cal tenir en compte que enguany no serà tan dramàtic en aquest aspecte com altres. Això és gràcies a les actuals reserves hídriques després de les pluges persistents que hem tingut en mesos anteriors. Però preocupa que tota aquesta abundància aconseguida es pugui desfer si aquest és un estiu més sec del que ja és normal.
Pluges escasses i temperatures altes: una combinació crítica
Samuel Biener subratlla que en aquesta època de l'any, encara que les precipitacions ja solen ser escasses, destaquen pel seu caràcter irregular i intens. Són les típiques tempestes d'estiu, localitzades però poderoses. No obstant això, aquest juny començarà amb molt poca activitat convectiva, especialment al sud i a l'oest peninsular.
Però el més alarmant és que aquesta manca de pluges es combinarà amb temperatures notablement elevades. Les últimes previsions del model de referència de Meteored indiquen que en la primera quinzena del mes els valors podrien situar-se entre 3 i 6 °C per sobre de la mitjana per a aquestes dates.

Aquest escenari afectarà especialment diverses regions: Extremadura, el nord d'Andalusia, Castella-la Manxa, la Comunitat de Madrid, l'interior de la meitat est peninsular i el sud de Castella i Lleó.
Curiosament, moltes d'aquestes zones coincideixen amb aquelles en què també es preveu una menor quantitat de pluges. Això agreuja encara més la situació d'estrès hídric i el risc d'incendis forestals precoços.
Amb aquest panorama amb les pluges, els experts recomanen seguir de prop les actualitzacions meteorològiques. També prendre mesures de prevenció davant la calor i la manca d'aigua.