Parella de persones grans caminant per la platja al costat d’un gràfic del mapa de Catalunya amb franges grogues i vermelles i una icona d’advertència

És oficial: el fenomen que notarem avui mateix a Catalunya i no és la calor extrema

La calor extrema continua a Catalunya, però el cel és el gran protagonista avui en moltes parts del territori

La calor no afluixa a Catalunya. Des de fa dies, l'ambient és asfixiant, i les previsions del Meteocat apunten que les temperatures continuaran pujant sense descans fins diumenge. Però avui, a més de la xafogor, molts catalans han notat alguna cosa més al cel.

Les imatges parlen per si soles: un color metàl·lic, un ambient estrany i una sensació de terbolesa que no encaixa amb el típic cel d'agost. El responsable no és una tempesta ni un canvi de temps. Es tracta d'un fenomen atmosfèric poc habitual, però que aquest dijous s'ha fet visible.

Dues persones caminant pel carrer en un dia calorós, amb un termòmetre i un símbol d'advertència de calor a la imatge.
La calor tornarà a ser intensa durant el dia d’avui a Catalunya | Europa Press, catalunyadiari.com

Pols en suspensió i fum al cel

El Meteocat ha confirmat que avui el cel s'ha vist alterat per partícules que arriben de fora de les nostres fronteres. Concretament, es tracta de restes de fum i micropartícules procedents del gran incendi que afecta el sud de França, entre Narbona i Carcassona.

Aquest fenomen s'ha notat en algunes parts de Catalunya. Tot i que el cel està serè en moltes comarques, presenta una tonalitat metàl·lica i opaca que ha cridat l'atenció des de primera hora del dia. La pols en suspensió es barreja amb els residus del foc francès i dona lloc a una atmosfera poc habitual per aquesta època de l'estiu.

En les últimes hores, molts usuaris han compartit imatges a xarxes mostrant cels d'aspecte gairebé irreal. El contrast entre l'absència de núvols i aquest filtre grisós o blanquinós ha generat dubtes. Però els serveis meteorològics ho confirmen. No és una calitja africana ni un episodi de contaminació local, és l'efecte de l'incendi francès en el nostre cel.

Avió cisterna llançant aigua sobre un incendi forestal amb un gran núvol de fum al fons i arbres en primer pla
El fenomen s'ha produït a Catalunya a causa de l'incendi al sud de França | X, @SecCivileFrance

L'onada de calor s'allargarà fins a la setmana vinent

Per si no no n'hi hagués prou, la calor no dona treva. Segons el Meteocat, l'episodi de temperatures altes s'intensificarà des d'avui i durarà com a mínim fins dimecres. La previsió indica que els termòmetres continuaran escalant fins a assolir el seu punt àlgid diumenge.

Tot i que el cap de setmana podria haver suposat un respir, la veritat és que es mantindrà la calor extrema en moltes zones. A l'interior, s'esperen màximes properes als 40 °C. Al litoral, l'ambient serà pesat, amb valors entre 33 i 35 °C i nits molt càlides que impediran agafar el son amb facilitat.

El temps no portarà sorpreses en els pròxims dies. Divendres es mantindrà estable, amb cels tèrbols i alguna banda de núvols alts. Només en punts del Pirineu occidental, com l'Alt Pirineu, es podrien registrar alguns ruixats aïllats a la tarda. La resta del territori seguirà sec i molt calorós.

Imatge de fons d'unes persones tombades sota el sol en un passeig al costat d'unes emoticones d'un termòmetre que marca fred i calor i una exclamació
No es preveuen canvis en el temps en els pròxims dies | Europa Press, catalunyadiari.com

L'estiu a Catalunya s'intensifica a l'agost

El temps a Catalunya està deixant una imatge insòlita aquest agost. A les temperatures extremes s'hi suma ara un cel alterat per factors externs, cosa que accentua la sensació d'estiu atípic. I és que els efectes del gran incendi a França s'han deixat veure a primera hora amb claredat.

Per ara, el Meteocat no preveu pluges ni canvis importants en el temps. L'onada de calor continuarà marcant el ritme d'aquest estiu. Amb aquest panorama, l'agost es consolida com un dels mesos més intensos de l'any, i la calor continuarà deixant empremta.