Imatge de fons d'un cel negre amb núvols, a més d'una altra imatge de diversos cotxes circulant per una carretera amb pluja, amb un símbol d'alerta a sobre i unes emoticones de tempesta de banda

Les pluges i tempestes van a més: Catalunya i 8 comunitats més, avisades pel que caurà

La situació d'inestabilitat empitjora de cara a aquest dijous i l'AEMET activa avisos a diversos territoris d'Espanya

L'Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ha emès alertes per la inestabilitat atmosfèrica que afectarà aquest dijous a bona part del país. En total, nou comunitats autònomes es veuran afectades per pluges intenses i tempestes. Serà un dia marcat per un tàlveg en altura que alterarà el temps, sobretot a la meitat nord peninsular.

Segons l'últim avís de l'AEMET, la jornada estarà condicionada per l'arribada d'aquest tàlveg, que afavorirà un entorn d'alta inestabilitat atmosfèrica. Al terç nord, s'esperen cels coberts acompanyats de precipitacions febles però localment persistents.

Cel nocturn il·luminat per diversos llamps amb un triangle d’advertència i un emoji d’espant en primer pla
Les tempestes fortes poden sorprendre en moltes zones | PixaBay, catalunyadiari.com

A mesura que avanci el dia, es formarà abundant nuvolositat d'evolució diürna. Donarà lloc a ruixats i tempestes, especialment a zones muntanyoses de la meitat nord, depressions del nord-est i punts de la Meseta Nord.

Possibles tempestes fortes en àrees muntanyoses

La previsió destaca la possibilitat de ruixats forts a l'Ibèrica i els Pirineus, amb acumulacions significatives en curts períodes de temps. En contrast, la meitat sud començarà amb cels serens, però també s'espera desenvolupament nuvolós a la tarda que podria derivar en tempestes puntuals.

Per la seva banda, Canàries tindrà una jornada més tranquil·la, amb cels serens al sud i alguns núvols al nord de l'arxipèlag.

Imatge de fons d'un cotxe per una carretera mullada al costat d'una altra imatge de diversos cotxes circulant amb pluja i unes emoticones de núvols amb pluja
Pluges que aniran a més amb el pas de les hores | Europa Press, Immagini di Pierluigi Palazzi

Nou comunitats sota avís

Les nou comunitats que es troben sota avís meteorològic són: Aragó, Astúries, Cantàbria, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, Galícia, Madrid i La Rioja. En la majoria dels casos, els avisos grocs per pluges i tempestes s'activaran a partir del migdia.

Acumulacions significatives a Girona, Barcelona i Lleó

D'entre les àrees més afectades, destaquen el Pirineu de Girona i el Prepirineu de Barcelona. Es podrien recollir fins a 30 litres per metre quadrat en una hora. S'esperen registres similars a la Serralada Cantàbrica de Lleó, mentre que a Terol es podrien assolir fins a 25 litres en una hora.

Fotomuntatge amb fons d'un cotxe en una inundació i emojis de pluja i tempesta
El temps serà complicat en les pròximes hores | Europa Press, Twemoji, Aleksandra Chubar

Avisos més localitzats en algunes regions

És important destacar que no tots els territoris d'aquestes comunitats estaran en avís. A Astúries, per exemple, només estarà afectada la zona de la Serralada i Picos de Europa. A Cantàbria, els avisos es limitaran a Liébana, i a Castella-la Manxa seran per Albacete, Conca i Guadalajara. A Galícia, només es veuran afectats alguns punts d'Ourense, i a La Rioja la zona de l'Ibèrica serà l'única sota avís.

Risc addicional de calamarsa i vent fort

A més, s'adverteix que les tempestes previstes podrien no venir soles. Tal com s'ha observat en les últimes hores, existeix risc que estiguin acompanyades de calamarsa i fortes ratxes de vent.

La recomanació de l'AEMET és mantenir-se informat i extremar la precaució, especialment si s'ha de circular per carretera o fer activitats a l'aire lliure a les zones sota avís. Aquesta jornada en serà una més dins el patró d'estiu inestable que està marcant aquest inici de juliol a bona part del país.