La primavera de 2025 a Espanya està sent qualsevol cosa menys típica. Mentre ens acostem als mesos més càlids de l'any, el país es troba immers en una dinàmica atmosfèrica que recorda més al final de l'hivern que al preludi de l'estiu.
Aquesta setmana, el fred i la inestabilitat meteorològica estan marcant la pauta. Segons les previsions de l'Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), aquesta situació no només es mantindrà, sinó que fins i tot podria intensificar-se en els pròxims dies.

Una primavera bastant freda
Les temperatures d'aquesta setmana en gairebé tot el territori nacional estan per sota dels valors normals per a aquestes dates. El més sorprenent és que aquesta anomalia tèrmica podria mantenir-se durant la pròxima setmana, del 12 al 18 de maig.
L'AEMET ja ha publicat un informe que confirma el que molts sospitaven. Espanya viurà una segona setmana consecutiva amb temperatures notablement més baixes de l'habitual.
Segons aquest informe, les temperatures estaran entre 3 i 5 graus per sota de la mitjana habitual per a mitjans de maig, especialment a l'interior sud peninsular. Zones com Castella-la Manxa o Andalusia podrien registrar mínimes dignes de finals de març. Galícia serà una de les poques comunitats que no tindrà aquesta caiguda tèrmica tan marcada.

Malgrat aquest panorama generalitzat de fred i pluja, Galícia, les Illes Balears i Canàries presenten un comportament una mica diferent. En aquestes regions, les temperatures estaran més a prop de l'habitual.
I les pluges? També seran protagonistes
A més del descens tèrmic, les pluges seguiran presents en bona part del país. Encara que no s'espera una distribució completament homogènia, la tendència general indica un maig més plujós de l'habitual. Les precipitacions afectaran sobretot el centre, el sud i l'est peninsular, deixant una mica més al marge el Cantàbric i algunes zones concretes d'Aragó.
Aquest escenari meteorològic no només trenca amb les expectatives típiques d'una primavera temperada, també genera inquietud entre els sectors agrícola i turístic. Aquests solen veure en maig un mes de repunt en les seves activitats.

Un patró atmosfèric que s'allarga
El més cridaner d'aquesta situació és la seva persistència. Des de l'AEMET s'adverteix que aquest patró de bloqueig atmosfèric podria seguir influint en el clima de la península durant diverses setmanes.
Les borrasques atlàntiques i les masses d'aire fred segueixen tenint via lliure cap al sud d'Europa. Això complica l'arribada d'aire càlid i estable, típic d'aquesta època.