Dona ventant-se al carrer durant una onada de calor amb icones d’advertència meteorològica i altes temperatures superposades

Tempestes fortes, pluges i calor: posen en alerta Catalunya i 9 comunitats per avui

L'AEMET ha activat alertes taronja i grogues per altes temperatures i tempestes a fins a 10 comunitats

La calor fa dies que estreny i no sembla, almenys de moment, que ens hagi de donar una treva. I és que ens acostem cada cop més a l'estiu i els termòmetres no deixen de pujar. Un exemple clar és el dia d'avui, en què el temps serà especialment calorós, tot i que també inestable.

L'AEMET ha emès diversos avisos de diferents nivells per a les pròximes hores a causa de la combinació de calor extrema i tempestes intenses que afectaran gran part del país. Les temperatures, molt elevades en moltes zones, aniran acompanyades de precipitacions i ruixats forts, amb especial èmfasi a l'interior de la Península, el País Valencià i Castella-la Manxa.

Dona amb samarreta groga sostenint una ampolla d’aigua sota el sol, amb expressió de cansament, al costat d’un fons dividit entre pluja i sol amb icones de temps i signes d’interrogació.
Aquest dimarts el temps a Espanya serà molt calorós, però deixarà tempestes en algunes zones | Africa Images, catalunyadiari.com, Noppol Mahawanjam, Pexels de Andrei, Fardesign de Lutfiana Farida

La calor, protagonista d'aquest dimarts

Les temperatures màximes assoliran valors molt alts en diverses zones del país. La calor serà especialment intensa a la meitat sud peninsular, valls de la Meseta Nord i a Galícia.

Es preveu que les màximes superin els 34 °C en zones del Baix Segura i les depressions del nord-est. I fins i tot podrien superar els 38 °C als valls del vessant atlàntic sud i la conca del Segura.

El nivell d'avís taronja s'activa per a les comunitats d'Extremadura, Andalusia, Aragó, Castella-la Manxa i Múrcia, a causa de les altes temperatures que s'esperen a partir de les 13:00. A més, altres territoris, com Galícia, Madrid, Catalunya i Castella i Lleó, estaran sota un avís groc per calor, tot i que les temperatures no arribaran als extrems de l'alerta taronja.

Diverses comunitats d'Espanya, en alerta aquest dimarts per calor intensa | Europa Press, catalunyadiari.com

No només calor: arriben tempestes i pluges fortes

El temps estarà marcat per l'aparició de tempestes i ruixats durant la tarda, especialment a l'interior de l'est i sud-est de la Península. La nuvolositat d'evolució afectarà gran part de l'interior, i les tempestes podrien ser localment fortes, especialment a les zones muntanyoses i voltants. En àrees com la Manxa, València i Alacant, les precipitacions podrien ser molt intenses, amb la possibilitat de calamarsa i ratxes de vent molt fortes.

El matí serà majoritàriament estable, amb cels serens o poc ennuvolats a la major part d'Espanya, però la situació canviarà a la tarda. S'espera que els ruixats i tempestes s'intensifiquin, afectant principalment les zones del centre i est peninsular. Les alertes de nivell taronja també s'activen a les àrees del sud de València i nord d'Alacant.

A les Illes Canàries, el temps serà una mica més tranquil, però també s'esperen intervals de núvols al nord de les illes, mentre que el sud estarà majoritàriament serè. No obstant això, a les illes orientals, especialment a Lanzarote i Fuerteventura, es preveu que la nuvolositat augmenti al llarg del dia. Les probabilitats de tempesta i precipitació són baixes, però no es descarta algun ruixat aïllat.

Una carretera mullada per la pluja amb un cotxe blau circulant i un avís de precaució, mentre en un requadre es veu una parella caminant sota un paraigua vermell.
L'AEMET ha emès alertes també per pluges i tempestes intenses | Europa Press, catalunyadiari.com, Grok

Dimecres i dijous, les temperatures continuaran sent molt altes a tot Espanya, i les tempestes continuaran afectant diverses zones de l'interior. Tanmateix, la previsió és que les tempestes es concentrin més a l'est i sud del país, tot i que amb menor intensitat. La calor serà encara més forta a les zones de l'interior de Galícia i el nord-est, cosa que indica que l'onada de calor continuarà durant els pròxims dies.