Un estudi de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha analitzat les pràctiques de feminisme popular en el reggaeton, un estil de música tradicionalment associat al masclisme i a l'objectivització de les dones, i han conclòs que «és possible donar un nou significat als estils musicals sexistes», segons ha informat la universitat tarragonina.
La recerca porta per títol ‘Reggaeton feminista a Espanya: dones joves subverteixen el masclisme a través del perreo’ i se centra en tres projectes que «s’han convertit en una eina de reivindicació feminista i de redefinició d’aquest gènere musical».
[predef]tarragona-digital-app-180[/predef]
El reggaeton com a reivindicació feminista
Tal i com apunta la investigació, la tendència masclista del reggaeton s’està trencant amb l’aparició recent de dones joves que han fet un gir a aquests missatges a través de lletres que contenen un fort component feminista. En concret s’han centrat amb el tema ‘Lo malo’, adaptat per Brisa Fenoy, i amb les propostes musicals de Tremenda Jauría i Ms Nina. Per les responsables de l’estudi, «utilitzen l’estil reggaeton com una paròdia i una manera de respondre a tot el que no els agrada d’aquest estil de música i de la societat», que usen com a eina de revindicació feminista.
L’estudi ha estat encapçalat per les investigadores Núria Araüna i Yolanda Tortajada, del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV , i constata que en les manifestacions del Dia de la Dona del 8 de març «moltes pancartes recollien missatges de versos d’aquestes cançons sobre la igualtat de drets i una clara oposició a la violència sexista».
La resignificació del 'perreo'
Els projectes musicals estudiats també han volgut donar un nou significat al moviment corporal associat al reggaeton, conegut com ‘perreo’, associat ara a la lliure elecció de la dona de ballar lliurement «perquè la fa sentir-se atractiva, i no com a mostra de submissió a l’home», segons assenyalen.