L'últim temporal de mar ha fet arribar a la platja de Calafell restes de posidònia, una planta aquàtica cada cop menys present al litoral català. El regidor d'Ecologia Urbana de Calafell, Aron Marcos, ha destacat que feia molt temps que la posidònia «no arribava a les nostres costes».
Per Marcos, la seva presència a la sorra és una «bona notícia», perquè indica que encara queden «clapes d'aquesta planta». El regidor ha aclarit que la posidònia no es retira de les platges fins que arriba l'època de bany, ja que ajuda a frenar l'onatge.
La posidònia és una planta aquàtica que viu als fons marins i és un bon indicador biològic de l'ecosistema. Això és així perquè té una gran capacitat de concentració de substàncies contaminants als seus teixits. També és molt sensible als canvis ambientals.
Marcos remarca que aquesta planta és l'encarregada «de frenar les forces de les marees i fixa el fons marí». Això ajuda a evitar la pèrdua de sorra, un dels problemes més greus als quals s'enfronta el litoral tarragoní. Una altra característica és que filtra les partícules en suspensió, ajudant a fer que les aigües siguin més transparents.
La posidònia es troba en regressió al litoral català des de fa més de 50 anys per diferents motius. «La terbolesa de l'aigua per la no depuració, l'ancoratge de les embarcacions i el dragatge del fons marí» en són alguns d'ells, segons Marcos. De fet, el regidor afirma que la regeneració de sorra del 1992 —dragant en fons marí— és en part culpable de la desaparició d'aquesta planta.
«Alhora, creen un cercle viciós perquè, ara que la regeneració ha arribat al seu final, no tenim les proteccions naturals que teníem», afegeix. Les conseqüències són una pèrdua de la capacitat de retenir la sorra de manera natural, de la transparència de l'aigua i d'un gran reservori de biodiversitat.