Logo Catalunya Diari
Logo Instagram CatalunyaDiari
Logo Messenger
En Sisu i en Robert a Przemysl davant de l'autocaravana

Sisu, el català buscat pels Mossos que ha anat a Ucraïna a buscar refugiats: «Ja vinc!»

El veí de l'Escala recull dues dones i tres nens a Przemysl que aniran a Figueres i Folgueroles

Les mostres de solidaritat han sigut abundants amb els afectats per la guerra que ha iniciat Rússia a Ucraïna. Una d'aquestes, ha estat la d'en Sisu Corbera, un veí de l'Escala que ha anat fins a la frontera ucraïnesa per ajudar.

Ell és a Polònia, molt a prop d'Ucraïna, on aquest diumenge ha recollit cinc refugiats. La seva situació, però, és peculiar. Els Mossos d'Esquadra el busquen perquè declari per un tall a la Jonquera el 2019. De moment, no el trobaran.

En Sisu i el Robert han arribat amb una autocaravana al centre comercial de Przemysl reconvertit en punt neuràlgic de l'èxode ucraïnès. Aquest diumenge han enfilat el camí de tornada a Catalunya amb dues famílies que s'instal·laran a Figueres i a Folgueroles. «Esperem arribar entre dimarts i dimecres... ja vinc», diu amb ironia a l'ACN.

Dos anys amb aquesta història

En Sisu, veí de l'Escala, porta en aquest embolic des de l'any 2019. Els Mossos d'Esquadra el van anar a buscar a la localitat de l'Alt Empordà el passat divendres perquè declari davant un jutjat de Figueres.

Ha d'anar al jutjat per un dels talls que va organitzar el Tsunami Democràtic l'any 2019. En concret, el que es va fer a l'autopista AP-7 a la frontera amb França, a la Jonquera.

«Portem més de dos anys amb aquesta història. Han canviat de jutge i m'han citat quatre vegades, però no hi vaig perquè no reconec aquest jutjat com a competent», explica, i al final «hi anirem per no declarar».

Acció solidària enmig de la guerra

Ell i el Robert van arribar a la frontera entre Polònia i Ucraïna. Han carregat fins a Przemysl material humanitari —roba de nen i aliments— que ja han lliurat a una ONG alemanya que, davant la manca d'hotel, els ha acollit aquesta nit juntament amb tres membres d'una família ucraïnesa que van recollir dissabte.

Aquest diumenge s'han registrat com a conductors al centre comercial de Przemysl —un dels requisits que estan posant les ONG per controlar qui s'emporta els refugiats—, i han enfilat el camí amb una altra família, mare i nen.

En Robert, de Llorà, a la Vall de Llémena, explica què els ha empès a fer aquest viatge. «Dimarts a la tarda vam veure el que estava passant i vam decidir organitzar un viatge amb la meva autocaravana. Dimecres ja marxàvem sense saber on anàvem ni a qui recolliríem».

Pel camí han rebut mostres de solidaritat de veïns de l'Escala. «Vam obrir un instagram i hem rebut molta ajuda». Els diners que els sobrin del viatge aniran a una ONG.

«Aquest dissabte va recollir una mare amb dues criatures, les vam portar a un hotel i avui havíem de recollir una mare i un nen, però han tingut problemes a la frontera i van cap a Varsòvia, i abans de marxar hem decidit tornar aquí i recolliu una altra mare i criatura».

En total porten a Catalunya dues mares i tres nens. Aniran primer a l'Escala, on els seus familiars les vindran a buscar. Tots tenen família a Catalunya.