El temps torna a ser protagonista a Catalunya i a bona part de la península. Després de diversos dies marcats per les tempestes, avui no només s'espera pluja acompanyada de calamarsa i ratxes fortes de vent, sinó que també arriba un descens notable de les temperatures.
Durant el matí s'han detectat tempestes entre el mar i la costa, especialment des de Tarragona cap al nord i en direcció al litoral central. Segons els mapes, aquestes precipitacions es desplacen cap al Pirineu, Prepirineu i les comarques del nord-est, arribant fins i tot a la costa nord.

El responsable d'aquesta situació és l'entrada de la part freda d'un front atlàntic, amb valors de -12/-14 °C a 500 hPa. Aquesta massa freda contrasta amb l'aire més càlid i humit en superfície, generant una gran inestabilitat. A més, la convergència de la tramuntana i el mestral actua com a palanca per al desenvolupament de núvols actius.
Les tempestes venen acompanyades d'intensitat torrencial
Depenent d'on se situï exactament aquesta convergència, les precipitacions poden quedar-se al mar o bé descarregar amb força al litoral i prelitoral. En cas de tocar terra, no es descarta que les tempestes venen acompanyades d'intensitat torrencial i calamarsades. Més enllà de les tempestes, l'altra gran notícia meteorològica és la baixada generalitzada de temperatures.
Els mapes d'anomalies tèrmiques mostren un descens acusat a la major part de la península, amb valors molt per sota de la mitjana climàtica per a aquesta època. A Catalunya, l'enfredoriment serà especialment evident a la meitat nord, on les temperatures mínimes cauran entre sis i vuit graus. Aquest canvi es notarà a zones d'interior i muntanya, com el Pirineu, Prepirineu, la Catalunya Central i l'interior de Girona i Lleida.
En canvi, al litoral central i sud, el mestral suavitzarà el descens tèrmic. Tot i que allà no refrescarà tant com a l'interior, almenys desapareixerà la sensació de xafogor que havia dominat en jornades anteriors. Divendres a la tarda encara s'esperen precipitacions d'oest a est, que afectaran novament el Pirineu i Prepirineu.
Dissabte, en canvi, s'espera una jornada més estable i assolellada, amb temperatures una mica més agradables. No obstant això, el respir serà breu, i és que diumenge, a partir de la tarda, tornaran les pluges, sobretot al Pirineu i Prepirineu Occidental.

Un ambient més fresquet per acomiadar d'agost
Després d'un mes d'agost dominat per les altes temperatures, aquest descens tèrmic suposa un respir molt esperat. Tot i que en algunes zones el vent seguirà sent molest, la refrescada permetrà dormir millor a la nit i gaudir de jornades més suportables. En definitiva, Catalunya encara un final de setmana marcat per un doble protagonista.
D'una banda, les tempestes i, de l'altra, el descens de temperatures que es notarà divendres a la meitat nord del territori. Una combinació que obligarà a estar atents al cel, però que alhora portarà l'esperat alleujament després de setmanes de calor persistent. Agost s'acomiada i sembla que amb ell, la intensa calor.