CatalunyaDiari.cat

Telegram : +34 629 74 76 77

E-Mail: info@catalunyadiari.cat

Un total de 24 nens amb malformacions a Espanya per un medicament antiepilèptic

El 'Dépakine' o àcid valproic és un fàrmac per tractar l'epilèpsia i el trastorn bipolar
Els metges han d'informar les pacients dels riscos del medicament | CATALUNYADIARI.CAT

 

Alerta de Sanitat sobre el 'Depakine'. A dia d'avui, es registren un total de 24 casos de nens que pateixen malformacions o malalties de neurodesenvolupament, símptomes i efectes secundaris que es relacionen íntimament amb el consum del medicament esmentat per part de les mares durant l'embaràs. 

 

El 'valproat' o àcid valproic és un principi actiu que es recepta en casos d'epilèpsia i la bipolaritat. Comercialitzat sota el nom de 'Dépakine', el fàrmac apareix catalogat com a  «medicament sospitós» pel risc de causar malformacions al fetus, efecte secundari del qual qualsevol professional mèdic hauria d'informar a les seves pacients. Comprovat l'alt percentatge d'afectats, Eva Garcia Sempere, diputada d''Units Podem', ha requerit al govern espanyol una revisió i avaluació dels protocols d'alguns medicaments, així com de les dades i mesures per atendre a les persones que ja pateixen l'efecte del medicament. 

 

'Dépakine' com a última alternativa

El fàrmac hauria d'administrar-se a nenes o dones només en casos extrems on no hi hagi alternativa per tractar la bipolaritat o certs tipus d'epilèpsia. Tot i això, no és recomanable que una embarassada ho prengui, com explicava la diputada Eva Garcia. 

 

Imatge del «fàrmac sospitós» Dépakine, que afecta el creixement dels nens | AVISAV
 
 

Els medicaments que contenen aquest principi actiu ja ho concreten en les seves fitxes tècniques i prospectes, ja que el risc de malformacions congènites per ingerir 'valproat' és sabut des de fa temps.

 

Controls exhaustius per reduir el perill

Cada setmana l'AEMPS (Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris) duu a terme un control dels casos sospitosos de malformacions congènites i trastorns del desenvolupament a causa de l'àcid valproic.La FEDRA (Farmacovigilància Espanyola, Dades de Reaccions Adverses) s'encarrega de registrar-los prèviament. S'estima en 10.000 persones aproximadament el nombre d'afectats pel medicament, segons Ignacio Martínez, advocat d'AVISAV (Associació de Víctimes del Síndrome d'Àcid Valproic).

 

No s'aconsella el consum de Dépakine a les embarassades per risc de malformacions al fetus | CATALUNYADIARI.CAT
 

Fa uns mesos es va finalitzar la segona de les revisions exhaustives que s'han fet des del 2012, molt útils per reduir riscos. De fet, la primera, que va finalitzar el 2014, va resultar en modificacions a la fitxa tècnica i prospecte del fàrmac en qüestió. Va ser també quan l'AEMPS va elaborar una nota informativa pels professionals sanitaris, com a eina per informar del perill a les seves pacients. 

 

En la mateixa línia, va demanar-se a 'Sanofi', laboratori titular d'aquests medicaments, que prengués mesures preventives, advertint amb una carta informativa a tot el personal sanitari i elaborant un fulletó explicatiu per a les pacients, a banda d'incloure una llegenda d'alerta a l'embolcall dels fàrmacs.