Logo Catalunya Diari
Logo Instagram CatalunyaDiari
Logo Messenger
Bloc de pisos

Els bancs estudien un canvi d'última hora amb les hipoteques: podrien anunciar-ho ja

El Banc Central Europeu decideix aquest dijous si frena la pujada dels tipus d'interès

La crisi de la banca estatunidenca després de la fallida de Silicon Valley Bank (SVB) divendres passat ha sacsejat el sector financer internacional. Els seus efectes també han arribat als bancs europeus i espanyols. Dilluns, bancs com el Santander, el BBVA i Caixabank es van enfonsar a la borsa.

La caiguda de les borses per la por dels inversors a una reacció en cadena ha estat un toc d'atenció als bancs. El primer que ha reaccionat ha estat la Reserva Federal (Fed), el banc central dels Estats Units. L'organisme ja estudia una frenada a la pujada dels tipus d'interès.

El següent que prendrà aquesta decisió podria ser el Banc Central Europeu (BCE), i de manera imminent. Aquest mateix dijous, l'organisme haurà de decidir què fer amb l'euríbor. Això és de vital interès per als clients de bancs espanyols que tenen contractada una hipoteca variable.

Frenada a la pujada dels tipus d'interès

Espanya fa mesos que està immersa en una pujada imparable dels tipus d'interès que encareixen, i molt, les hipoteques. Tant la Reserva Federal estatunidenca com el BCE tenien previst aprovar una nova pujada aquesta setmana, però la crisi desfermada ho canvia tot.

El banc central estatunidenc vol frenar la pujada dels tipus d'interès per calmar els inversors i els mercats. La fallida de diversos bancs ha estat una crida d'atenció sobre la tendència dels darrers mesos. S'estava tensant massa la corda i ha arribat el moment de frenar.

persona comptant diners
La crisi dels bancs estatunidencs ha arribat fins a Espanya. | GETTY IMAGES

La Reserva Federal ha anunciat la seva intenció de no apujar els tipus d'interès el pròxim 22 de maig, tal com estava previst. Ara caldrà veure si la frenada és només temporal o es manté definitivament. El BCE podria agafar el mateix camí, cosa que suposaria un respir per als clients amb hipoteques.

Deixaran d'apujar les hipoteques?

El BCE sol seguir les polítiques de la banca dels Estats Units, en un sentit encara més conservador. L'organisme tenia previst tornar a apujar els tipus d'interès mig punt a la reunió d'aquest dijous. Ara bé, si la Reserva Federal pren la decisió de no fer-ho, és molt probable que el BCE tampoc ho faci.

A la reunió d'aquest dijous, el BCE podria anticipar la frenada de la pujada dels tipus d'interès. Això seria una bona notícia per als clients que tenen una hipoteca, ja que donaria un respir a l'encariment. Tanmateix, també podria decidir continuar pujant els tipus per atraure inversors a la Unió Europea.

Si es frena la pujada de l'euríbor, les hipoteques amb tipus variable deixarien d'augmentar la quota mensual momentàniament. Cal recordar que, amb la darrera pujada, l'euríbor va escalar fins gairebé el 4 %: això suposa un increment anual de 3.600 € (uns 300 € al mes) per a una hipoteca mitjana de 150.000 € a 25 anys.

Imatge de dues persones comprant una casa
Podrien anunciar el canvi en els tipus d'interès. | GETTY IMAGES

Optimisme per als pròxims mesos

La pujada dels tipus d'interès és una mesura dels bancs centrals per contenir la inflació. A Espanya, la pujada dels tipus per part del BCE ha comportat un encariment de les quotes mensuals de les hipoteques. Contràriament a allò que se'n pensava, la inflació no s'ha aturat.

Les previsions marcaven una desescalada progressiva dels tipus d'interès en els pròxims mesos. La possible decisió d'aquesta setmana anticiparia aquesta baixada i acceleraria el procés de relaxació dels tipus d'interès. Per tant, les quotes de les hipoteques deixarien de pujar i anirien baixant progressivament.

Caldrà veure si és una decisió temporal o si es manté la tendència a la baixa. Els experts apuntaven que els tipus d'interès anirien baixant al llarg del 2023 i el 2024 fins a tornar al 2 %. Aquest dijous, el BCE haurà de prendre una decisió que pot marcar els pròxims mesos.

L'altre dubte és si la crisi de la banca als Estats Units pot provocar una reacció en cadena als bancs espanyols. Tanmateix, això és molt poc probable, ja que els bancs espanyols no solen invertir en empreses emergents com els bancs que han fet fallida. A més a més, ja s'han pres mesures per frenar la crisi.

Imatge del logotip de WhatsAppNOVETAT WHATSAPP: Clica aquí per rebre GRATIS i en EXCLUSIVA les notícies més destacades de CATALUNYA al WhatsApp!