Foto d'una dona traient diners d'un caixer de CaixaBank.

Comunicat de CaixaBank: la decisió que afecta un gran nombre de clients del banc

CaixaBank decideix ajudar els que tinguin una hipoteca

CaixaBank va prendre fa uns dies una decisió que afectarà els clients que es trobin pagant una hipoteca. L'entitat és conscient que la pujada dels tipus d'interès i la situació econòmica no és la més avantatjosa per als usuaris. Per això, no ha dubtat a posar fil a l'agulla i adoptar una mesura de rellevància.

El consell d'administració va decidir adherir-se a les noves mesures de suport als hipotecats, que pretén protegir els més vulnerables. Se'ls ajudarà a la reestructuració del deute i, a més, s'amplien les propostes esmentades a les famílies amb ingressos de fins a 29.400 euros.

CaixaBank serà la primera entitat que se sumi als nous codis de bones pràctiques implantats pel Govern espanyol. Cal no oblidar que l'Estat compta amb un 16% de participacions des que es va tancar la seva fusió amb Bankia.

La vicepresidenta econòmica, Nadia Calviño, ja havia avançat després del Consell de Ministres que el banc de Goirigolzarri seria el primer a unir-se. Amb això confiava que la resta d'entitats també seguissin aquest camí.

Les explicacions de CaixaBank als clients

El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, explicava els motius pels quals decidien adherir-se a aquestes iniciatives. «Som els principals interessats a donar suport al conjunt de la societat i, especialment, als nostres clients en dificultats», va assegurar.

Foto d'unes oficines de Caixabank.
CaixaBank vol ajudar les famílies amb hipoteques. | GTRES

Afegeix que «ho hem fet sempre, ho fem actualment i continuarem fent-ho en el futur». Entén que tenen «el compromís i el deure de contribuir al benestar econòmic i social del país».

Per part seva, el conseller delegat, Gonzalo Cortázar, assegura que el banc està en una situació molt favorable. «Es troba en una posició molt sòlida per continuar ajudant famílies i empreses», apunta.

Creu que poden tenir un paper essencial perquè «l'impacte del deteriorament econòmic que es pugui produir sigui més moderat». Segons la seva opinió, les entitats bancàries tenen una tasca essencial tant a l'economia com a la societat. Recalca que «complim una funció social bàsica».

Les anteriors ajudes de CaixaBank

A CaixaBank tenen la impressió que s'han de posicionar sempre al costat dels seus clients. De fet, durant els últims anys han dut a terme una sèrie de campanyes orientades a fer-los la vida més senzilla.

El 2009 van desenvolupar un pla que va contribuir a ajudar 360.000 clients. Es tractaven de persones que comptaven amb problemes seriosos a l'hora de fer front als préstecs hipotecaris.

Imatge de dues persones dubtant a l'hora de signar un document al banc.
El pagament de la hipoteca és una de les grans preocupacions dels catalans. | Getty Images

Expliquen, a més, que han fet més de 27.000 dacions en pagament. També van abastar el 35% de les operacions emparades pel Codi de Bones Pràctiques del sector bancari.

La signatura de les hipoteques pateix una frenada

Com s'esperava, la firma d'hipoteques ha patit aquestes les últimes setmanes una frenada en sec. La incertesa econòmica passa factura, però sobretot l'increment de l'euríbor, que sembla no aturar-se.

Novembre tancarà amb un 2,83%, un indicador que no s'apreciava des de finals del 2008. I això ja s'està deixant notar al mercat de les hipoteques. Afecta tant els nous préstecs com els que ja tenien una hipoteca i ara els toca la revisió anual.

La situació comença a ser preocupant, si tenim en compte que s'acumulen 19 mesos d'increments seguits. Aquest procés de pujades es deixarà notar massa a les llars amb hipoteques a tipus variable. Començaran a apreciar a partir d'ara aquest encariment a les seves quotes.

En qualsevol cas, això dependrà sobretot de la quantia que falti per pagar, del termini de devolució restant i del tipus d'interès. En un préstec mitjà de 150.000 euros a 25 anys i un interès d'euríbor més 1%, l'augment arribaria a 245 euros aproximadament.