Logo Catalunya Diari
Logo Catalunya Diari
Logo Instagram CatalunyaDiari
Logo Messenger
El president de la Generalitat, Quim Torra, responent la diputada Catalunya en Comú Jéssica Albiach

La falta de finançament obliga les productores audiovisuals catalanes a marxar a Madrid

El sector demana al Govern facilitats perquè grans plataformes com Amazon o HBO s'estableixin a Barcelona

L'actor Josep Maria Pou durant el rodatge de la pel·lícula 'Miss Dalí' el 13 de juny de 2017
L'actor Josep Maria Pou durant el rodatge de la pel·lícula 'Miss Dalí' el 13 de juny de 2017 | Catalunya Diari

En els últims set anys,  la productora barcelonina Visiona TV ha rodat quatre pel·lícules en català amb cap ajuda de la Generalitat i una participació mínima de TV3. L'última, ja s'ha fet fora de Catalunya, «per pura supervivència», assegura el seu director, Ferran Cera, que s'ha vist obligat a obrir una seu a Madrid com estan fent moltes productores catalanes.

La falta de finançament a Catalunya i  l'embranzida que ha agafat la capital de l'Estat amb l'establiment de grans plataformes com Netflix  està provocant que productors, actors, tècnics i, en definitiva, el sector audiovisual català busqui nous contractes a fora. En especial a Madrid, però també a les Canàries o Navarra, on hi ha  incentius fiscals.

Reclamen solucions al Govern

Els productors demanen al Govern que afavoreixi l'establiment a Catalunya d'un gran actor internacional com Amazon o HBO, un motor que ajudaria a dinamitzar una indústria que ara es veu abocada a desenvolupar els seus projectes a l'AVE Barcelona-Madrid.

«Quan comences a treballar per televisions i plataformes que estan a Madrid, tu et desplaces perquè tens la família aquí. Quan estàs viatjant tres o quatre dies per setmana, et planteges o tu o alguna persona instal·lar-se allà», explica el president de la Federació de Productors Audiovisuals (PROA), Raimon Masllorens. Masllorens, director al seu torn de la productora Brutal Media, confirma que  obriran una delegació a Madrid i no descarta desplaçar tota l'empresa al centre de l'Estat. Una tendència que assegura que s'està produint pel cost econòmic i personal que suposa tenir la major part de volum de negoci a una ciutat on no tens la seu principal.

«Als platós de ficció de Madrid es parla català»

Al parer del director del Clúster Audiovisual de Catalunya, Eduard Gil,  la resta de l'Estat «està xuclant» l'important ecosistema que havia assolit Catalunya, pel fet de tenir «avantatges comparatives» les quals no gaudeix el Principat. «Als platós de ficció de Madrid es parla català», assenyala Gil, que considera que Madrid va fer els deures creant la Ciudad de la Tele de Tres Cantos, complex on s'ha instal·lat Netflix impulsat per l'èxit de la sèrie 'La casa de papel'.

  

  

Sense la taxa audiovisual, tombada pel Tribunal Constitucional el 2017, i la pèrdua de múscul de TV3 per invertir en continguts, en els últims set anys, el volum de negoci que representa Catalunya respecte a Espanya s'ha reduït en un 50%. Segons les últimes dades de PROA, l'any 2011 Catalunya suposava el 40% de la producció espanyola, fins a situar-se al voltant del 20% el 2018.

  

  

«L'absència de la taxa de l'ICEC es nota moltíssim, és una raó molt important que fa que el volum de negoci, que podria ser molt equiparable, ara s'ha desviat molt a favor de Madrid», apunta el representant de l'associació Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC) i director de la productora Alhena Production, Norbert Llaràs. El productor constata la centralització de motors audiovisuals a Madrid, tan televisions estatals, com plataformes o fins i tot estudis d'empreses catalanes com Mediapro, un fet que els obliga «gairebé a treballar a distància perquè  els projectes els aixeques a fora».

Situació «límit»

Des de l'Acadèmia del Cinema Català, es denuncia la situació «límit» del sector, «d'enorme talent» però infrafinançat estructuralment pel Govern. Un estat «d'abandonament» de l'audiovisual que es criticarà a la gala dels Gaudí  d'aquest diumenge.

  

Un dels reptes del sector és la pèrdua de la llibertat creativa que pot suposar la dependència de finançament  lluny de l'imaginari col·lectiu que es vol transmetre. «Limita la teva llibertat d'enfocar una producció. Al final passes per un adreçador que vol només un tipus de contingut i a nivell cultural empobreix moltíssim», alerta Llaràs, representant de PROA. «Ningú més farà continguts en català i sobre Catalunya, ens ho hauríem de fer mirar», considera Masllorens qui demana al Govern una aposta decidida per a la cultura en els propers pressupostos.

 

  

  

També et pot interessar...