El Monestir de Poblet recupera a partir d'aquest dissabte dia 24 de setembre el seu Festival Internacional d'Orgue, que la pandèmia va obligar a suspendre durant dos anys consecutius. Amb aquesta sèrie de concerts es reprèn, per tant, l'activitat concertística al Monestir, després que en els darrers mesos s'hagin pogut recuperar serveis com els de cafeteria, restaurant i hotel, que també van quedar afectats després dels confinaments i ara ja estan actius.
La d'enguany serà la vuitena edició del Festival Internacional d'Orgue de Poblet, i els concerts tindran lloc els dissabtes 24 de setembre i 8 i 15 d'octubre. Estaran protagonitzats, respectivament, pels intèrprets Yves Rechsteiner, Pablo Márquez Caraballo i Agnes Luchterhandt.
Per celebrar el retorn a l'activitat concertística de l'únic orgue del constructor Metzler que hi ha a la Península Ibèrica, s'han escollit tres programes que permetran tornar a gaudir de la sonoritat única d'aquest instrument, amb una presència destacada de Johann Sebastian Bach i els grans mestres del Barroc del nord d'Alemanya. El 24 de setembre, Rechsteiner ens proposa revisitar l'obra de Bach per a violí a partir de transcripcions per a orgue, il·luminant així unes partitures que, malgrat ser pensades per a un instrument monòdic, contenen una riquesa harmònica sorprenent.
El dia 8 d'octubre, Márquez Caraballo dedicarà el seu concert específicament a Bach i els compositors del nord d'Alemanya que el varen precedir (Buxtehude, Bruhns, Scheidemann). Aquesta audició constitueix una oportunitat única per gaudir de l'orgue de Poblet en la seva plenitud apreciant, al mateix temps, l'evolució de tota una escola que va marcar un punt d'inflexió en la història de la música.
El VIII Festival Internacional d'Orgue de Poblet el tancarà el 15 d'octubre Agnes Luchterhandt. En el seu recital, ens convida a fer un viatge en el temps, tot escoltant obres de Bach i els seus predecessors, però també músics posteriors que l'han inspirat. Hi haurà Mendelssohn i Schumann, però també un compositor contemporani, Michael Schütz (nascut el 1963).
El seu recull 20 Pop-Orgelstücke (que podríem traduir com a "vint peces pop per a orgue"), va ser concebut "d'una manera moderna, per a delit dels organistes i oients més joves", segons la pròpia Lutherhandt. No serà la primera vegada que la música actual s'escola entre les pedres del monestir: en edicions anteriors s'hi ha pogut sentir, per exemple, el minimalisme de Philip Glass, amb un efecte impressionant que encara perdura al record dels afeccionats que van assistir al concert de Claudio Astronio el 2015.
Un orgue en plena forma
Durant les darreres setmanes, l'orgue de Poblet ha estat sotmès a una acurada revisió i neteja. És un procediment rutinari que s'ha dut a terme coincidint amb el desè aniversari de l'instrument. El constructor, Metzler Orgelbau, s'ha traslladat des de Suïssa per netejar en profunditat els tubs, comprovar que el moble no està afectat per cap problema com brutícia o fongs, i revisar l'harmonització i l'afinació dels 3.500 tubs que el conformen. Superada aquesta revisió amb èxit, el Festival serà l'ocasió perfecta per tornar a gaudir del seu so.
L'instrument està especialment pensat per interpretar-hi la música que es va crear durant el Barroc a Alemanya i a França, però les seves possibilitats van molt més enllà. Es tracta, doncs, d'un versàtil instrument interregional, concebut com una síntesi equilibrada dels més importants elements dels orgues barrocs europeus, i que a més pot acollir sense problemes repertoris del Romanticisme i fins i tot contemporanis. Tot plegat es podrà tornar a apreciar en directe a partir d'aquest dissabte, gràcies a la represa del Festival Internacional d'Orgue de Poblet.