16.000 milions d'euros és el que pretén invertir el Govern de Pedro Sánchez durant els pròxims tres mesos en el pla de xoc contra les conseqüències de la guerra. Es tracta d'una inversió extraordinària per intentar pal·liar els efectes econòmics que està tenint a les butxaques dels espanyols el conflicte entre Ucraïna i Rússia.
El president del Govern espanyol ho ha anunciat avui, tot detallant cadascuna de les mesures que s'aplicaran. Així i tot, les mesures hauran de ser aprovades demà, al Consell de Ministres. Quan això passi, estaran vigents fins al pròxim 30 de juny.
Es tracta d'un gran pla de xoc amb què es pretén ajudar els ciutadans després de la pujada de preus generalitzada que comporta la guerra iniciada per Rússia. Per fer-ho, es farà un gran desemborsament: 6.000 milions d'euros en ajudes directes i rebaixes d'impostos i 10.000 milions més en crèdits ICO.
Aquestes noves ajudes que ha anunciat Sánchez estaran centrades en diversos àmbits. Per exemple, a tractar de revertir la pujada de la llum i dels carburants, a ajudar treballadors, empreses i empresaris. També serviran per protegir altres aspectes importants com la ciberseguretat i, sobretot, les butxaques de les famílies.
Una de les mesures que s'esperaven més aquests dies era la rebaixa del preu dels carburants. En poques setmanes, el preu del litre dels combustibles més utilitzats s'havia disparat.
Això, a més d'afectar de ple els treballadors del sector del transport, havia preocupat i molt, els usuaris de vehicles. És per això que el Govern espanyol ha decidit aplicar una rebaixa en el preu de la gasolina.
El que es farà serà fer una bonificació mínima de 20 cèntims per cada litre de combustible, per a tots els ciutadans. És a dir, el preu de la gasolina i d'altres carburants tindrà una rebaixa de 20 cèntims. D'aquests, 15 els assumeix l'Estat i un mínim de 5 cèntims ho han d'assumir les petrolieres.
Això se suma a les ajudes que ja es van anunciar per als transportistes.
En aquest àmbit, hi ha diverses mesures que s'aplicaran. Algunes molt concretes i alguna que encara s'haurà de concretar una mica més.
Entre les mesures que ja estan totalment definides, que afectaran directament la butxaca dels consumidors i que s'aplicaran quan aquest pla del Govern espanyol s'aprovi, hi ha les següents:
Cal tenir en compte que, a banda d'això, hi ha una altra mesura clau s'ha d'aplicar i que afectaria directament el preu de la llum. I és que Espanya, amb Portugal, presenta aquesta setmana a la Comissió Europea una mesura especial.
Es tracta d'una proposta que ha de permetre fixar un preu de referència per al gas que es fa servir en la producció d'electricitat. Amb un preu marcat per a aquest gas, el preu de la llum no es podria disparar com ho ha fet fins ara. Això sí, caldrà veure quin és el preu que es fixa a aquest gas.
Tal com ja ha explicat l'expert Jorge Morales de la Labra a El programa de Ana Rosa, «cal veure la lletra petita, en funció de com quedi, l'impacte serà molt gran o petit».
«Si el Govern fixa el seu preu de referència en 200 euros, alguna cosa haurem estalviat. El problema és que abans en pagàvem 50, per la qual cosa seguiríem perdent diners i pagant quatre o cinc vegades més respecte a l'any passat...», ha afirmat.
A això ha afegit: «Es parla que tornarà a fixar-se el preu en 50, però us avanço que hi ha una gran oposició de les companyies elèctriques perquè es carregaria els anomenats beneficis caiguts del cel de totes aquestes tecnologies».
Això sí, en cas que s'aconsegueixi fixar aquest preu als 50 euros que esmenta l'expert, les factures dels consumidors que tenen el preu vinculat al mercat regulat baixarien. Ho podrien fer fins a un 50%.
Un dels sectors més perjudicats amb aquesta crisi econòmica és l'empresarial. És per això que el Govern espanyol s'ha volgut centrar en els autònoms i les empreses amb aquestes noves ajudes.
Així doncs, hi ha diverses mesures que s'aplicaran dins aquest pla de Sánchez:
Aquestes no són les úniques línies d'ajuda que ha desenvolupat el Govern espanyol en el nou pla que s'ha presentat avui. Hi ha també algunes mesures de tipus social que ajudaran directament aquelles famílies amb més dificultats econòmiques. Entre elles:
El Govern espanyol també ha creat una sèrie de mesures específiques destinades a ciberseguretat. S'hi invertirà un total de 1000 milions d'euros, i constaran d'un total de 150 actuacions essencials.
Algunes de les mesures principals que ja s'han detallat són, per exemple, enfortir la seguretat de les noves xarxes de comunicacions electròniques 5G. Una altra és constituir un centre d'operacions de ciberseguretat de l'Administració General de l'Estat i dels seus organismes públics.