Sanitat aclareix per fi la relació entre Ibuprofèn i el coronavirus

Sanitat desmenteix la relació entre Ibuprofèn i l'empitjorament dels símptomes de la covid-19

Imatge d'arxiu de diverses pastilles d'un medicament
Relacionen l'ibuprofèn amb complicacions de la covid-19 | Pixabay

La gran quantitat d'informacions falses i mentides que circulen des de l'arribada de la covid-19 estén la confusió entre la gent i és un dels grans problemes contra els quals lluiten les autoritats. Durant aquests mesos s'ha dit que el consum d'ibuprofèn pot comportar una major gravetat de la infecció per covid-19.

Sanitat ha volgut donar informació per acabar amb la confusió. El ministre de Sanitat desmenteix que l'ús d'ibuprofèn pugui empitjorar el pronòstic d'un pacient infectat per la covid-19, tal com apuntaven algunes informacions que s'enviaven a través de Whatsapp i altres xarxes socials.

No hi ha evidències de la relació entre l'ibuprofèn i l'agreujament de la covid-19

En un comunicat de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), al mes de març, es va aclarir que no hi ha cap evidència que permeti afirmar que prendre ibuprofèn o altres antiinflamatoris puguin complicar la infecció. Cal tenir en compte que l'ibuprofèn és un calmant molt utilitzat per alleujar els símptomes.

Per això, la difusió de la notícia ha alarmat a moltes persones que han estat prenent aquest tipus de medicaments antiinflamatoris per calmar els símptomes. Però Sanitat assegura que no hi ha una relació directa entre aquests dos fets.

Sanitat recorre al comunicat de l'agència de medicaments per demostrar que no hi ha evidències de la relació entre l'ibuprofèn i l'agreujament de la covid-19. L'agència va assegurar llavors que no hi ha raó perquè els pacients que estan en tractament crònic amb aquests medicaments deixin de prendre'ls.

A més, recorda que les fitxes tècniques dels medicaments que contenen ibuprofèn ja indiquen que aquest medicament pot emmascarar els símptomes de les infeccions, el que podria retardar el seu diagnòstic i ser la causa que es diagnostiquin «en estat més florit». Així passa amb les infeccions en general, i no és exclusiu del nou coronavirus.

Les autoritats sanitàries recomanen l'ús de paracetamol com a primera alternativa per al tractament simptomàtic de la febre, és a dir, per baixar la temperatura. L'agència matisa que tampoc hi ha evidències que l'ibuprofèn redueixi els símptomes i, en qualsevol cas, els medicaments han de ser utilitzats segons la fitxa tècnica i amb la menor dosi possible.

Un estudi també ho desmenteix

A més de Sanitat i l'AEMPS, hi ha un estudi que desmenteix la implicació de l'ibuprofèn amb l'empitjorament dels símptomes de la covid-19. L'estudi ha estat publicat a la revista «PLOS Medicine» i portat a terme per investigadors de la Universitat del Sud de Dinamarca, de l'Hospital Universitari d'Aarhus i de l'Agència Danesa de Medicaments.

Els investigadors van obtenir resultats a partir de l'anàlisi de 9.326 pacients danesos que van donar positiu en covid-19 entre el 27 de febrer i el 29 d'abril de 2020, i va mirar l'ús d'aquest tipus de medicaments, la mortalitat en un mes, l'ingrés a UCI i la ventilació mecànica i la teràpia de reemplaçament renal aigua.

Segons les seves conclusions, l'ús de medicaments antiinflamatoris no esteroides (AINE) com l'ibuprofèn, no està associat amb cap efecte advers en pacients amb covid-19. Els investigadors no van trobar una relació directa entre cap de les complicacions de la covid-19 i l'ibuprofèn.

Sense diferències significatives

Entre els pacients que van prendre ibuprofèn i tenien covid-19, el 6,3% van acabar morint, el 24,5 van ser hospitalitzats i el 4,9 van ingressar a l'UCI. Dels positius que no van ser tractats amb antiinflamatoris no esteroides, el 6,1% va acabar morint, el 21,2% van ser hospitalitzats, i el 4,7% van ingressar a l'UCI. Per tant, no hi ha diferències significatives.

Així doncs, en l'estudi han conclòs que «no hi ha raó per retirar l'ús ben indicat d'AINE durant la pandèmia del SARS-CoV-2. No obstant això, sempre s'han de tenir en compte els efectes adversos dels antiinflamatoris, en particular els seus efectes renals, gastrointestinals i cardiovasculars, i s'han d'administrar en la dosi més baixa possible durant el menor temps possible a tots els pacients».


Comentaris

envia el comentari