El naixement d’un volcà, causa del misteriós terratrèmol que va recórrer tot el món

El sisme va tenir lloc el mes de novembre de l’any 2018 i l’epicentre es va situar a l’illa francesa de Mayotte, a l’Àfrica. Les tremolors es van registrar arreu del planeta sense ser percebudes per la població

Pràcticament ningú va detectar el terratrèmol que va recórrer el món sencer | Arxiu

Un grup de científics francesos han solucionat l’enigma del terratrèmol que va recórrer tot el món l’any passat però que no va ser percebut per la població. El sisme va tenir el seu epicentre a l’illa francesa de Mayotte, a l’Àfrica, i ara els experts han descobert que l’origen d’aquestes tremolors mundials va ser el naixement d’un volcà en aquesta zona africana.

En concret, el nou volcà està situat a uns 50 quilòmetres de la costa est de Mayotte i a uns 3,2 quilòmetres sota l’aigua de l’oceà. Fa una altura força baixa, de tan sols 800 metres, i té 4,8 quilòmetres en la seva part més ample.

De fet, el terratrèmol del novembre que es va notar a tot el planeta no va ser l’únic que va afectar l’arxipèlag de les Comores, on hi ha l’illa de Mayotte. Aquesta zona d’alta activitat sísmica va registrar milers de sismes al llarg de l’any passat.

L'epicentre del moviment sísmic es va originar molt a prop de l'illa de Mayotte | Arxiu

Un treball exhaustiu amb resultats excel·lents

En les imatges publicades pels experts, es pot veure el que sembla una ecografia d’embaràs i que mostra el volcà recent nascut. La nau que va enregistrar les imatges utilitza l’acústica i funciona com un sonar per arribar a percebre el relleu de l’entorn, actuant pràcticament com un dofí.

Les imatges ofereixen la visió d’una columna torta que s’eleva gairebé dos quilòmetres a través de l’aigua de la part de dalt d’un objecte amb forma de con. Es creu que la columna percebuda pel sonar serien restes de fragments de cristall, equivalents a les cendres expulsades pels volcans. A més, les imatges també mostren una geografia molt accidentada al fons marí que encaminen cap a un punt volcànic i d’activitat sísmica.

Molts dubtes després del terratrèmol mundial

El terratrèmol més gran que va registrar Mayotte l’any passat va ser de 5,8 graus a l’escala de Richter el passat 15 de maig, però, per alguna raó que encara es desconeix, no va ser fins al novembre que el fons marí de la zona va tremolar i les ones sísmiques van arribar a recórrer tot el planeta, deixant senyals durant 20 minuts, tot i que la població no el va percebre.

Un cop descobert l’origen de l’activitat sísmica a la zona, ara els investigadors volen esbrinar exactament què va provocar el terratrèmol amb sorolls de baixa freqüència que es van estendre per tot el planeta.  Tampoc se sap si l’erupció del volcà està en marxa en aquests moments. En aquest sentit, els científics continuen treballant per resoldre aquests dubtes.