L'Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ha emès un avís especial per altes temperatures davant l'arribada d'un nou episodi d'onada de calor que començarà a notar-se diumenge. Segons ha informat l'organisme, s'espera un ascens tèrmic progressiu que s'intensificarà durant la propera setmana. Assolirem valors extrems en diverses regions del país.
Què està provocant aquesta onada de calor?
Aquest fenomen serà conseqüència d'una configuració sinòptica força estacionària. Tindrem l'anticicló atlàntic estenent-se cap a l'àrea cantàbrica i una depressió aïllada en nivells alts situada al sud-oest de la Península.

Aquesta combinació, juntament amb la circulació anticiclònica habitual sobre el continent africà durant aquestes dates, afavorirà l'entrada d'una massa d'aire càlida i seca. Les regions més afectades seran, principalment, el quadrant sud-occidental i el centre peninsular.
Les primeres pujades, des de diumenge
La calor començarà a notar-se amb força des del mateix diumenge. Les previsions indiquen que aquell dia ja se superaran els 38 graus centígrads de manera força generalitzada al sud-oest peninsular. Als valls del Guadiana i del Guadalquivir s'assoliran fins i tot els 40 o 42 ºC. Tanmateix, els experts adverteixen que el pitjor encara està per arribar.

El dia més calorós
L'AEMET ha assenyalat que el punt àlgid d'aquesta onada de calor tindrà lloc dilluns 4 d'agost. Les temperatures continuaran en ascens i afectaran també l'interior de la façana cantàbrica, on els valors podrien experimentar pujades significatives. En aquesta jornada es preveu els 40 ºC als valls del Tajo i del Miño, i que se superin els 42 ºC a l'entorn del Guadiana i Guadalquivir.
Ciutats com Badajoz o Còrdova podrien registrar màximes de fins a 43 ºC, mentre que a Ourense els termòmetres podrien disparar-se fins als 42 ºC. A més, s'espera que nombroses localitats com Càceres, Ciudad Real, Granada, Jaén i Sevilla assoleixin els 41 ºC.

On farà menys calor?
Bona part del territori peninsular marcarà màximes per sobre dels 35 ºC. S'espera que les úniques excepcions a aquest extrem calorós es donin a les zones més exposades al Mediterrani. Les costes de Catalunya, Comunitat Valenciana i algunes àrees d'Andalusia, a més de Balears i també Canàries, on les temperatures es mantindran lleugerament més moderades.
L'AEMET recomana mantenir-se ben hidratat. També evitar l'exposició al sol a les hores centrals del dia, extremar la precaució amb persones vulnerables i estar atents a futures actualitzacions del pronòstic. Aquest episodi d'onada de calor podria prolongar-se durant diversos dies.