Carlos Soldado és un antic confident de la policia que ara lidera el que es fa anomenar 'policia islàmica' a Mataró. El seu pare és Policia Local retirat i, tot i que és fill de pares cristians, s’ha convertit a l'islam i ara es fa dir Yusuf. Actualment, Soldado és el president de l’Associació Cultural Iqra juntament amb un altre convers de Barcelona, Esteve Pallarolas que des del 2005 s’anomena Muhammad Yasin, així ho relata el mitjà ‘El Mundo’.
Els dos conversos fa sis anys que fan classes d’àrab a Mataró en un local al Carrer Colòmbia i a més a més, distribueixen alcorans pel carrer i organitzen activitats solidàries els caps de setmana. Però els actes socials de l'associació no són els mateixos que els de la 'policia islàmica'.
Defensen la figura del «bon musulmà»
L’any 2015 durant les Festes de Les Santes de Mataró, a Barcelona, l’Associació Cultral Iqra, la Soldado qual presideix, llença un missatge al Facebook: «Germans i germanes, aquestes festes estan patrocinades per Shaytan —Satanàs— i són ‘haram’—prohibides— per nosaltres. Com es poden permetre festes on les dones van despullades i es propaga la fornicació entre joves amb una música que s’escolta per tota la ciutat i la gent va borratxa i drogada?» i ho rematava amb «Els musulmans que hi assisteixin estan fent una cosa que no és pròpia d’un bon musulmà».
Però no només això, sinó que segons relata el mitjà, el maig d’aquest any, un divendres a la nit de Ramadà i també a Mataró el Yusuf torna a actuar. Ha acabat el dejú i els musulmans surten de les seves respectives cases camí a la mesquita. Quatre homes amb túniques llargues i gorres d’oració, anomenades ‘thobes’ i ‘taqiyah respectivament, arriben a un parc on un grup de joves marroquins estan menjant pipes i fumant. Un dels adults, en Yusuf els hi recrimina l’actitud i un dels nois, Ahmed, relata al mitjà «Volen ser com la policia de la moral del Marroc. Si no fem el que diuen ens senyalen davant la comunitat i van a casa a dir que som uns pecadors. Són molt radicals».
Un sociòleg de Mataró, que ha treballat en l’associació, relata que es dediquen a fer el que s’anomena ‘dawa’ «una espècie d’evangelització. Van pel carrer predicant l’islam per als bons musulmans apropant-se sobretot als més joves». «Fan proselitisme, la seva missió és convèncer a les persones perquè adoptin l’islam com a religió. I, per altra banda, intimiden als musulmans que no compleixen la llei» relata un noi marroquí de Mataró anomenat Ali. Segons ell, són molt radicals sobretot amb les dones, ja que els hi enfada «les llibertats que ells tenen a Espanya» com consumir alcohol, sortir de festa o anar sense ‘hiyab’.
Yusuf, líder d’Iqra, també és membre del moviment ‘Tabligh al Dawa’, un corrent de l’islam més ortodox, centrat bàsicament en el que defensen, el proselitisme. El que vol és reformar la societat islàmica «contaminada» i «portar pel bon camí» als musulmans descarrilats, això si, sense violència.
Això no és el que creu una veïna, Khadija qui ha explicat , presidenta d’una altra associació de Mataró que defineix al grup al qual pertany el convers com «bastant extremista i rigorós, amb un discurs molt intens. A les altres comunitats i associacions musulmanes no ens fa massa gràcia la forma d’apropar als joves a un islamretrògrad que no és el que s’hauria d’ensenyar» i afegeix «el seu pare, policia local ja retirat, no vol saber res d’ell».
La mirada posada en aquests grups
Diversos analistes del CNI i dels serveis d’Informació de la Policia Nacional van redactar informes, ja fa quatre anys, sobre el que van anomenar «policia islàmica a Catalunya» fent referència a petits grups com els del Yusuf.
«Fa 10 anys vam tenir el primer cas a Valls, Tarragona, on van ser detinguts nou homes que havien raptat a una dona i muntat una espècie de tribunal islàmic per jutjar-la perquè no vestia adequadament segons el seu criteri. En un altre municipi de Tarragona, al Vendrell, vam tenir un cas similar fa uns anys» segons explica a ‘Crónica’, un agent del CNI fa anys que segueix a aquests grups.
Segons informes policials als quals ha tingut accés el mitjà ‘El Mundo’, els grups «es dediquen a assenyalar a altres membres de la seva comunitat i a amonestar-los quan no compleixen amb la llei islàmica, la xaria o els preceptes islàmics» a més a més «recorren a la intimidació i a la violència quan així ho consideren per imposar la seva ordre i fer respectar les directrius que donen sobre vestimenta, aspecte... Amb amenaces freqüents i actes d’aïllament».
Els agents situen l’origen d’aquests grups a Lleida, on es va detectar la celebració d’un judici contra una dona marroquí per haver mantingut relacions amb un occidental. Actuacions semblants s’han estès pel territori català, com és el cas de Mataró.