El fotògraf, creador publicitari i realitzador cinematogràfic Lepoldo Pomés (Barcelona, 1931) ha mort als 87 anys. Apassionat per la imatge, va ser un dels referents de la fotografia contemporània catalana de la segona meitat del segle XX i va esdevenir un innovador en el camp de la publicitat. De fet, el seu cinema publicitari va ser reconegut amb premis a Canes (1965), diversos premis Rizzoli i un Lleó d’Or a Venècia (1982).
Entre altres guardons, va rebre la Medalla d'Or al Mèrit Artístic de l'Ajuntament de Barcelona, el Premi Nacional d'Arts Plàstiques i la Creu de Sant Jordi, el Premi Nacional de fotografia del Ministeri de Cultura i era membre d'Honor de l'Acadèmia del Cinema Català. Alguns dels seus espots, com els del conyac Terry o les campanyes nadalenques de Freixenet, van obtenir un gran ressò.
Va participar en la candidatura de Barcelona als Jocs Olímpics del 92
Pomés va adquirir l'any 1946 la seva primera càmera i es va iniciar en la fotografia. Va contactar amb el grup Dau al Set el 1953 a través de Modest Cuixart. Dos anys després, es va presentar la seva primera exposició, a les Galeries Laietanes de Barcelona. El 1958, arran de la seva participació en l'Anuari de la Fotografia Espanyola, va aconseguir el reconeixement internacional. Dedicat professionalment al cinema i la fotografia publicitaris, el 1961 va crear els Estudis Pomés, i va exercir aquesta activitat fins al 2006.
Va dirigir, juntament amb Víctor Sagi, l’espectacle de l’obertura de la Copa Mundial de Futbol del 1982 i va participar en la creació de la campanya d’imatge de la candidatura de Barcelona per a l’organització dels Jocs Olímpics del 1992.
En l'àmbit de la fotografia destaca 'Arquitectura modernista' (1968, text d’Oriol Bohigas), el catàleg 'Arquitectura y lágrimas' (1975), el llibre de bibliòfil 'Ventanas', versions de poemes de Rilke (1980), la recopilació 'Leopoldo Pomés. Imágenes 1955 – 1997' (1997, amb textos d’Eduardo Mendoza, Alexandre Cirici, Oriol Bohigas i ell mateix), 'Leopoldo Pomés. 95 fotografías y 6 zapatos' (2001), 'Toros' (2001, text d’Ángel Sánchez) i 'La mirada' (2008).
Lligat al món de la gastronomia catalana
Interessat en la gastronomia, és autor de 'Teoria i pràctica del pa amb tomàquet' (1985), 'Història del Restaurant de les Set Portes. 150 anys de vida catalana' (1989, text de Josep Maria Carandell) i 'Comer es una fiesta' (2004), i va ser cofundador del restaurant Flash Flash de Barcelona (1970).
És autor del llargmetratge 'Ensalada Baudelaire' (1978) i el 2015 va publicar els reculls de poemes 'Vidre de nit' i 'Polvo de sombras'. A Barcelona li han dedicat retrospectives al Palau de la Virreina (1997) i a la Pedrera ('Leopoldo Pomés. Flashback', 2015).
'No era pecat', la seva última obra
Pomés va presentar a Barcelona el passat 11 de juny el llibre 'No era pecat' (Edicions 62), una obra sobre els seus records i les seves vivències. "Com més passa el temps, més m'agrada mirar, és que és una cosa que realment no la forço", va ressaltar el fotògraf.